Disse turister har købt en pakkerejse og modtager fuld service om bord. En bekendt belærte mig om, at de dog køber en bustur på øen. Forleden dag så jeg imidlertid, at M/S ”Viking Cinderella” kører sine egne busser i land. Så der røg også den illusion. De 360 kroner resulterer ikke i mange ”varme hænder”. Det eneste bornholmerne, inklusive patienterne på det nærliggende hospital, får ud af skibenes anløb, er nedfald af deres røggasser. Havnen får nogle havnepenge, men de penge går til afdrag på havnens astronomiske gæld.
Havnen opfører sig som en gøgeunge. Kanondalen er væk, og nu arbejdes der på at inddrage andre dele af Sydhavnsområdet. Til hvilken nytte? Vindmølleprojektet bruger blot havnen som omladningsplads. Det er ikke smeden fra Bæla, der arbejder med disse højt specialiserede opgaver. Havnen er bevogtet af høje hegn og brysk vagtpersonale, men fra Galløkken og foran det tidligere Sydhavns Cafeteria kan man se campingvogne og beboelsescontainere til måske over 100 personer. Når disse rejsemontører er færdige her, så flytter de videre. Da Sydhavnens Motorværksted blev spurgt, om hvor mange arbejdspladser vindmøllerne havde kastet af sig, var svaret: "Ingen, men vi har undgået at fyre en mand".
En del af vindmølleprojektet er højspændingsstationen på Sydbornholm. Dette projekt er så stort og specielt, at det skal i EU-udbud. Næppe nogen bornholmsk virksomhed kan gabe over dette. Direkte forespurgt på mandagens møde på Snorrebakken svarede projektudbyderne også, at der nok skal bruges nogle til "opstilling af en skurby, rengøring, forplejning og vedligeholdelse". (Se referat i tirsdagens udgave af Tidende).