Cyklistforbundet: Det er oplagt med en cykelsti

Cyklistforbundet: Det er oplagt med en cykelsti
Claes Ludvigsen glæder sig over, at kommunen vil gøre Torneværksvej mere sikker for cyklisterne. Arkivfoto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 13. APR 2021 • 09:03
Holger Larsen
Journalist
| ABONNENT
13. APR 2021 • 09:03

TRAFIK

– Det er godt, at kommunen vil gøre noget ved Torneværksvej, siger Claes Ludvigsen, bestyrelsesmedlem i Bornholms Cyklistforbund.

Forbundet har tidligere peget på Torneværksvej i Rønne som et af de steder, hvor der bør gøres mere for cyklisternes sikkerhed, og nu er kommunen på vej til at søge staten om medfinansiering af et projekt.

– Der er cykelsti nogle steder omkring ringvejen, men ikke når man drejer ned ad Torneværkvsvej, hvor uopmærksomme bilister kan komme til at køre ind i cyklister. Der ligger på Torneværksvej flere idrætsfaciliteter, hvor der kommer mange unge mennesker. Så det er vel meget rimeligt, at de kan cykle dertil uden at udsætte sig for større fare, mener Claes Ludvigsen.

– Biltrafikken er også på Bornholm vokset i de senere år, og der er risiko for, at den tager yderligere til. Det betyder, at børn og unge, der cykler på strækninger, som tidligere var rimelig sikre, nu er i større fare. Det må man kompensere for ved at lave cykelstier, og jeg synes, at det er oplagt, at der skal være cykelstier ved blandt andet idrætsanlæg, tilføjer han.

Skal ikke være sovepude

Claes Ludvigsen peger på, at selv om, at det ligger i tiden, at man gerne vil have flere ud at cykle, er antallet af cyklister dalet svagt siden 2014.

– Det kan ikke gå hurtigt nok med at lave nogle af de cykelforslag, vi har foreslået. Det er en kommunal opgave at sørge for, at der også er plads til cyklisterne, så jeg håber ikke, at det forsinker, at staten ind imellem giver nogle puljer til cyklisme.

– Det er godt, hvis man kan udnytte de puljer. Men vi ønsker en fast årlig bevilling fra Bornholms Regionskommune til anlæg og drift af cykelstier med videre. Det gør andre kommuner, og vi ønsker en stabil udvikling på det område. Ellers bliver der for mange strækninger, hvor man ikke tør cykle, siger Claes Ludvigsen.