Christiansø dropper vindmølle: Her er hvad man gør i stedet

Christiansø dropper vindmølle: Her er hvad man gør i stedet
En flydende havvindmølle egner sig ikke til at forsyne Christiansø med energi. Det har vist sig meget vanskeligt anskaffe og drive en havvindmølle, som kan dimensioneres til øsamfundets behov. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | CHRISTIANSØ | ABONNENT | 29. NOV 2021 • 19:37
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | CHRISTIANSØ | ABONNENT
29. NOV 2021 • 19:37

Det har ikke været så let at finde en type vindmølle, der passer til Christiansøs behov. Derfor bliver løsningen en anden, når den lille ø skal være mere klimavenlig.

I flere år har administrationen og beboerne på Christiansø haft planer om at opsætte en vindmølle, der kunne erstatte de nuværende dieselmotorer som energikilde. I juni 2020 godkendte Folketingets finansudvalg de økonomiske perspektiver ved projektet, men siden da har det vist sig, at en flydende havvindmølle ikke egner sig til at forsyne christiansøboerne med energi.

Det oplyser administrator Søren Thiim Andersen.

– Nu har vi endelig truffet beslutningen om, at vi sadler om, siger han til Tidende.

Årsagen er, at "det har vist sig meget vanskeligt anskaffe og drifte en havvindmølle, som kan dimensioneres til Christiansø behov", fortæller administratoren i en pressemeddelelse.

Vindmøllen skulle have været suppleret af et brintanlæg, der kunne lagre vindenergien. Det er dog fortsat meningen, at dieselmotorerne, der i dag bruges til at producere strøm og varme, skal erstattes med et ikke-fossilt alternativ.

"Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse har undersøgt andre grønne energiløsninger, og det er besluttet, at der arbejdes videre med at etablere en anden fossilfri energiløsning baseret på tryksat metan fra biogas".

– Vi har fundet en løsning, som er fuldstændig grøn og CO2-neutral, og det har været målet fra projektets start, så den målsætning slækker vi ikke på, siger Søren Thiim Andensen.

Når der produceres biogas på et biogasanlæg, sendes biogassen gennem et opgraderingsanlæg, hvor restproduktet bliver metan. Metanen vil blive fyldt på tryktanke, som skal fragtes til Christiansø, oplyser administratoren.

Hvordan anlægget skal dimensioneres og placeres på Christiansø, kan Søren Thiim Andersen endnu ikke sige noget om, da modellen stadig er på tegnebrættet.

– Der foregår nogle overvejelser. Flere steder kan være i spil, men det vigtigste er, at vi kan få det indplaceret på øen, siger Søren Thiim Andersen, der forventer, at dieselmotorerne kan tages ud af drift inden for fire år.

– Alt efter udbusprocessen og hvilke leverandører man kan finde, håber vi på, at der i 2024/25 vil være en ny energiløsning på Christiansø, siger administratoren.