Akutmodtagelsen forventer endnu en travl sommer: 'Vi ved allerede nu, at Bornholm er fuldt booket'

Akutmodtagelsen forventer endnu en travl sommer: 'Vi ved allerede nu, at Bornholm er fuldt booket'
Ledende overlæge på Bornholms Hospital Anja Mitchell forventer, at antallet af besøgende på Bornholm i den kommende sommer vil ligge på samme niveau som sidste år. Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 10. MAJ 2021 • 09:11
Julia Aka Wille
Journalist
| ABONNENT
10. MAJ 2021 • 09:11

HOSPITAL

Hver sommer stiger indbyggertallet på Bornholm, og i sidste sommer var tendensen ikke anderledes. De mange turister er med til at sætte personalet på akutmodtagelsen på Bornholms Hospital under tungere arbejdspres end normalt. Ledende overlæge på Bornholms Hospital Anja Mitchell forventer, at antallet af besøgende på Bornholm i den kommende sommer vil ligge på samme niveau som sidste år. Det stiller nogle krav til planlægningen på Akutmodtagelsen på Bornholms Hospital.

– Vi ved allerede nu, at Bornholm er fuldt booket til sommer, og erfaringerne fra sidste sommer hjælper os til at finde ud af, hvordan vi tackler de travle sommermåneder bedst muligt, fortæller Anja Mitchel.

Der kigges blandt andet på patienttilfredsheden, opholdstider på akutmodtagelsen og trivslen blandt personalet.

– Vi forsøger hele tiden at blive bedre på de indikatorer, vi måler på. Det, vi konkret gør nu, er at fokusere på patienttilfredshed, travlhed blandt personalet og hvor mange genhenvendelser hos patienterne, vi får. Generelt overvejer vi, hvad der kan gøres bedre, så sommerens patienter kommer godt igennem Akutmodtagelsen, siger Anja Mitchell.

Flere hænder

De travle sommermåneder sad også i baghovedet på politikerne, da de i efteråret 2019 vedtog regionsbudgettet for 2020 og sendte fem millioner kroner til Bornholms Hospital. Pengene blev bevilget som frie midler, men det var tiltænkt, at en del af beløbet gerne måtte øremærkes akutte behandlinger.

Pengene bliver blandt andet brugt på indsættelse af ekstra bemanding på Akutmodtagelsen. Målet er at styrke kvaliteten af behandlingen og nedbringe ventetider.

– I løbet af sommeren får vi flere lægehænder, der er fokus på stabil sygeplejebemanding og ekstra lægesekretærbemanding om natten. Fordelingen af bemandingen skal planlægges i forhold til, hvem der har ferie, og hvem der skal være til stede på Akutmodtagelsen, fortæller Anja Mitchell.

– Det koster nogle kroner og øre at få sundhedsfaglige vikarer ind, så de midler fra Regionsrådet går primært til lønning af læger, sygeplejersker og lægesekretærer, fortsætter hun.

Kræver forskellig behandling

Hospitalet satte allerede i forsommeren 2020 gang i flere initiativer for at styrke behandlingen på akutområdet, som omfatter akutbehandling på Akutmodtagelsen, Diagnostisk Enhed, tre sengeafsnit og ambulatorier.

Formålet er at kunne imødekomme det stigende antal patienter, der forventes at komme forbi Akutmodtagelsen i løbet af de travle sommermåneder. Det gælder både henvendelser i forbindelse med skader, men også de stigende antal medicinske sygdomme blandt turister og bornholmere over sommeren.

– Patienthenvendelserne på Akutmodtagelsen er alsidige og kræver forskellig behandling. Nogle patienter har brug for medicinsk behandling, andre har fået en fibersprængning og nogle kan være faldet på klipperne og fået en flænge. De patienter vil blive set af forskellige læger, så der vil opstå forskellig ventetid alt efter, hvad behandlingen kræver. Det, vi nu arbejder på, er at forsøge at gøre arbejdsgangen på Akutmodtagelsen så smidig som muligt, siger Anja Mitchell.

Ikke kun i sommermånederne

Desværre kan der stadig opstå ventetid på Akutmodtagelsen, fortæller Anja Mitchell.

– Det lærte vi af patienttilfredshedsundersøgelsen er, at en ting er at vente – noget andet er ikke at vide, hvor længe man skal vente. Vi har derfor også fokus på, at patienterne bliver godt oplyst og informeret omkring eventuel ventetid, når de kommer til Akutmodtagelsen, siger Anja Mitchell.

Hun understreger, at det ikke kun er i sommermånederne, at hospitalet forsøger at forbedre sig.

– I bund og grund prøver Bornholms Hospital at gøre det godt og forbedre os året rundt – ikke kun i turistsæsonen. Vi ved bare, at der kommer udsving der, og at der kræves ekstra bemanding. Vi skal derfor stå parat til at løfte endnu flere patienter igennem hospitalet samtidigt med, at vores personale har det godt.

Arbejdet med at spørge ind til patienter og personalets erfaringer fortsætter, så Bornholms Hospital løbende kan forbedre den fremadrettede indsats og behandling.