Afstandsøvelser i skolegården

Afstandsøvelser i skolegården
Foto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 16. APR 2020 • 12:47
Af:
jakob-noermark
| ABONNENT
16. APR 2020 • 12:47
To meter er den magiske grænse i Åvangsskolens skolegård torsdag morgen. Eleverne på mellemtrinnet er samlet i den store skolegård, hvor de venter på at få lov til at gå indenfor.

– 4.C! lyder det højt fra en mandlig lærer, der står ved indgangen til den ene fløj.

Han er nødt til at hæve stemmen mere end normalt, da eleverne er lydige og har spredt sig fornuftigt. I "gamle dage" kunne man se de yngste elever gå hånd i hånd, men denne onsdag er den hyggelige, parvise formation skiftet ud med en enkelt kolonne, hvor der skal være rigeligt med afstand mellem hver elev.

– Hold afstand!, indskærper læreren, da nogle drenge i 4.B kommer for tæt på hinanden.

Eleverne skal vænne sig til at sidde to meter fra hinanden i klasseværelserne, så den disciplinerede træning fra morgenstunden er relevant.

Andre steder i skolegården hænger eleverne ud op ad muren eller sidder afslappet omkring bordene på samme måde, som de er vant til. Altså tæt. Hvordan skal man ellers kunne snakke med kammeraterne om, hvad der er sket i ferien, hvis de skal sidde eller stå mindst to meter væk?

– Der er da vist lidt mindre end to meter dernede, siger en af de voksne i skolegården og peger over mod dem, der står op ad muren.

[tecnavia_gallery slug="aavangsskolen-gang-gen" view="expanded"]
Klik for at se billedserien. Foto: Jacob Jepsen

Jeg ser ingen krammere eller high-fives, men det er tydeligt, at nogle normalt ville hilse på en anden måde. To veninder giver luftkrammere med behørig afstand, da de ser hinanden.

Forskudt fremmøde

Forældre og børn har på forhånd fået besked på at møde på forskellige tidspunkter. Nogle skal være i skolegården klokken 7.55, andre først klokken 8.15.

En pige fra 5. årgang dukker op tyve minutter for tidligt og bliver fortalt, at det er vigtigt at overholde tidspunktet, så skolegården ikke overbefolkes.

– I morgen er det skarpt 8.15. Det var også derfor, at jeg ringede rundt, for vi må ikke være så mange, siger hendes lærer til pigen.

Punktlighed har også fået et twist i den nye hverdag.

Jeg lister over til skolegårdens modsatte hjørne, hvor de yngste står sammen med deres forældre.

Astrid fra 0. klasse venter på, at hendes lærer siger hendes navn, så hun kan få lov at gå ind i klassen.

– De jublede over at kunne komme tilbage i skole – og lege. Men det er på en lidt anden måde, end de er vant til, har vi måttet forklare, fortæller Astrids mor, Line Myhre.

Jeg spørger moren, hvordan hjemmeundervisningen er gået, og Line Myhre prøver at få sin datter til at svare.

– Har det ikke været meget fint at være hjemme? spørger hun Astrid, der betuttet kigger væk.

Har I som forældre været utrygge ved at sende børnene i skole?

– Overhovedet ikke, siger Line Myhre, som føler sig godt forberedt af skolen, der blandt andet har sørget for, at forældrene har modtaget et brev med hygiejneanbefalinger fra Sundhedsstyrelsen.

Forud for første skoledag på selve skolen i 34 dage har lærerne også ringet til forældrene for at forberede dem på, hvad der var i vente i post-corona-versionen af folkeskolen. Der har været en række lavpraktiske ting at forholde sig til. Blandt andet er det blevet indskærpet, at penalhusene skal være komplette, da børnene ikke må låne blyantspidsere og viskelædre af hinanden, fortæller Line Myhre.

Astrids navn bliver råbt op, og hun lister indenfor, mens Line Myhre følger storesøsteren over til næste afleveringssted.

Kreativ opmåling

I den anden ende af skolegården er de sidste elever ved at være troppet op. Femte årgangs lærere har designet nogle interessante hjælpemidler, som jeg ikke tidligere har set, og jeg søger derfor i deres retning.

– Jeg har så meget savnet skolen, siger en hueklædt dreng, som jeg krydser på vejen.

En lærer i termodragt holder en pyntet stok. Hun bekræfter, at den måler præcist to meter, inden stokken drejes til en vandret position, så den kan bruges til at måle afstanden.

– Chili kommer ikke, så du skal holde øje med Hanna, instruerer hun med målestokken i den ene hånd og en tablet i den anden, hvor elevernes fremmøde registreres.

Skråt bagved holder et par lærere fra en anden klasse en udstrakt tørresnor imellem sig. For hver to meter er der bundet en plastikpose fast, som eleverne kan stille sig ud fra – inden turen går ind i klasserne til en skoledag, der godt nok foregår på det sædvanlige sted, men helt sikkert ikke bliver som alle andre.
 

Genåbning af skoler

Kommunens seks folkeskoler genoptog torsdag undervisningen for eleverne i 0.-5. klasse.

De ældste elever fra 6. klasse og opefter fortsætter med hjemmeundervisning.

Privat- og friskolerne tog hul på undervisningen for de yngste i går.

Seneste skoledag før den nationale nedlukning var 13. marts.