Imidlertid hersker der usikkerhed om, hvordan Povl Ankers sejlads skal finansieres. Som tidligere beskrevet i Bornholms Tidende har Bornholmslinjens kommunikationschef, Jesper Maack, redegjort for, at pengene til sejladsen kom fra en pulje, rederiet i 2018 fik til en daglig fjerde sejlads på Rønne-Ystad-ruten. Fordi Bornholmslinjen kunne sejle denne ekstra afgang "mere omkostningseffektivt" end de penge, der blev sat af til den, brugte rederiet det overskydende beløb til det, Jesper Maack betegnede som "en slags frekvenspulje", hvorved der kunne indsættes flere hundrede ekstra afgange med færgen Max mellem Rønne og Ystad, typisk i højsæsonen.
Jesper Maack slog også fast, at "de penge, der nu bliver brugt på Povl Anker, jo ikke kan bruges to gange".
Omvendt har formand for Trafikkontaktrådet, Thomas Thors, oplyst, at han af Transportministeriet har fået oplyst, at Povl Ankers sejlads ikke vil påvirke ekstraturene med Max.
Det er på den baggrund, Bornholms Tidende har bedt Transportministeriet oplyse, hvad der er op og ned i sagen – altså, hvor pengene skal findes.