Læser: Ventetiden er uacceptabel på Bornholms Hospital
Arkivfoto

30. DEC 2018 • 16:50DEBAT • AF OLE DØSSING

Læser: Ventetiden er uacceptabel på Bornholms Hospital

LÆSERBREV
En sælsom oplevelse. Det er den korte beskrivelse af erfaringerne med et besøg på akutmodtagelsen på Bornholms Hospital.

Fredag morgen tager jeg på vegne af en meget ældre pårørende, der har fået det rigtig skidt, kontakt med vedkommendes praktiserende læge. På baggrund af historik og symptomer vurderer lægen, at en nærmere undersøgelse er nødvendig, og den skal foregå på akutmodtagelsen.

Klokken 9.50 ankommer vi. Hurtigt bliver patienten lagt i seng, og en sygeplejerske måler blodtryk etc. Lægen vil så senere komme og foretage de undersøgelser, der nu skal foretages.

Klokken bliver 11.00, og intet er sket.

Klokken 12 spørger jeg en sygeplejeske, om hvornår der vil være hul igennem. Det vides ikke. Klokken 13 flyttes den sengeliggende patient ud på gangen. Her ligger i forvejen en fem til seks andre. De venter også.

Klokken 14 spørger jeg efter chefen for akutmodtagelsen, men hun over over alle bjerge. Stedfortræderen beklager med ansigtet i de rigtige folder.

Klokken 15 ventes der stadig.

Klokken 16 skriver og sender jeg en klage til oversygeplejersken.

Klokken 17 fortæller en sygeplejerske, at situationen er ganske almindelig, og at personalet har råbt op, men de støder hele tiden mod muren. Hun giver mig en kop kaffe.

Klokken 18 dukker en yngre læge op. Efter en 20 minutters undersøgelse nås konklusionen: I kan godt tage hjem igen. Otte timer ventede vi.

Jeg har kun ros til sygeplejersker og læge. De virker professionelle og fagligt dygtige; de er også meget venlige og imødekommende, men ventetiderne er uacceptable. Og det bliver ikke bedre af, at man placerer folk på gangene.

Jeg siger tak for kaffe og velkommen til et serviceniveau, vi ikke kan være bekendt.

PS. Jeg fik hurtigt et automatisk svar fra oversygeplejersken, der meddelte, at hun først er på sin pind den 12.1. Hun nyder sikkert solen under fremmede himmelstrøg, mens hendes personale knokler derudad og ikke kan få enderne til at mødes (læs: yde den service, som både de og patienterne finder acceptabel).

Ole Døssing
Ved Vandværket 2, Vejle