Bornholmsk by lægger navn til ny avanceret bil
Foto: Hyundai

5. FEB 2018 • 16:20 • AF JAKOB MARSCHNER

Bornholmsk by lægger navn til ny avanceret bil

Verdens måske hidtil mest avancerede brintbil bliver opkaldt efter... Nexø.

I USA har Hyundai allerede præsenteret modellen Hyundai Nexo, der får europæisk premiere ved en stor biludstilling i den schwiziske by Geneve om en måned.

Og den er god nok: Selvom navnet bliver Nexo, har bilen fået sit navn efter Nexø.

– Fra Hyundais folk har jeg fået at vide, at navnet skulle være dansk-inspireret, fordi Danmark er blandt de lande, hvor der procentuelt er blevet solgt flest brintbiler, fortæller Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på FDM’s medlemsblad Motor, til Bornholms Tidende.

– Hyundai-folkene nævnte også, at Bornholm var kendt for Folkemødet, hvor man da også har diskuteret brintbiler. Derfor så de sig om efter et navn på Bonholm.

– Nu finder Folkemødet jo ikke sted i Nexø, så man kan spørge, hvorfor bilen ikke kommer til at hedde Allinge? Men bilfabrikkerne har en ret omfattende procedure, når der skal vælges navne til biler, forklarer Søren W. Rasmussen.

– Man sender mulige navne gennem alle mulige tests for at finde ud af, om et muligt navn betyder noget uheldigt på alverdens forskellige sprog, og om andre bruger det. Et godt navn skal også være nemt at sige, og her har Nexo altså bestået alle de tests.

– Så der kom Bornholm lige på landkortet. Jeg fik det opsnuset, da jeg var til den første præsentation. Det var kun mig som dansker, at navnet var interessant for. Alle de andre journalister var jo ligeglade, siger Søren W. Rasmussen.

Artiklen fortsætter under videoen.



Grøn, komfortabel...og lidt dyr
Hyundai lancerer sin Nexo som firmaets hidtil mest avancerede bil. Den er udstyret med den nyeste teknologi på brintområdet, så den enhed, der omdanner brint til strøm, brændselscellen, både er mindsket i størrelse og øget i effektivitet.

Firmaet har samtidig indbygget et batteri, så bilen fungerer som en hybridbil, der kan opsamle energi, når man bremser eller kører ned ad bakke, helt som i en el-benzin-hybrid.

Bagest er der installeret tre tanke, der er udformet, så de ikke stjæler plads i bagagerummet. Brinten tankes på tre til fem minutter, og der lagres brint nok til, at Hyundai Nexo vil kunne køre op til 800 kilometer på en tankfuld.

Hyundai Nexo bliver fremstillet på en af verdens største bilfabrikker i Sydkorea, og kommer der mange kunder, vil Hyundai ret let kunne skrue op for produktionen.

De første 500 brintbiler, som Hyundai har solgt i Europa, er primært leveret til myndigheder og store virksomheder. Med Nexo vil Hyundai udvide kredsen af kunder, så også private kommer med på brintvognen.

– Hyundai siger, at det ikke længere er nok at lave en miljøvenlig bil. For at nå det store publikum er man nødt til også at tilbyde en masse udstyr og komfort. Så den er meget luksuriøs. Hyundai har gået efter at producere en bil, der både er sikker, miljøvenlig og komfortabel, siger Søren W. Rasmussen.

Prisen bliver dog også derefter, anslår FDM’s biltekniske redaktør.

– Jeg gætter på et sted mellem 600.000 og 700.000 kroner. Jeg tror ikke, at det vil være helt ved siden af, siger han.