Færgen har haft lukrativ mulighed: Derfor vil ny regel give færre sponsorater under Molslinjen
Foto: Berit Hvassum

13. JAN 2018 • 08:35 • AF TOMMY KAAS

Færgen har haft lukrativ mulighed: Derfor vil ny regel give færre sponsorater under Molslinjen

Rederiet Færgen har været vidt berømt for at dele velvilligt ud af gratis billetter til det bornholmske kultur- og idrætsliv.

Rederiet har markedsført sig som en stærk medspiller for det bornholmske samfund, og rigtige mange kulturtilbud og sportsfolk har været glade for den støtte, de har fået fra det bornholmske rederi.

Men den brede støtte til kulturlivet har først og fremmest været mulig, fordi Færgen har haft en anden måde at udregne de gratis billetter end den, som Molslinjen skal bruge, når det Aarhus-baserede rederi overtager færgebetjeningen af Bornholm til september.

Det har været beskrevet i den kontrakt, som Færgen har haft med staten – en kontrakt, der udløber med udgangen af august i år – at rederiet har kunnet bruge de gratis billetter i udregningen af den gennemsnitspris, som rederiet har skullet ramme.

Det betyder, at hver gratis billet fra Færgen tæller som nul kroner i det store regnskab, og det har givet rederiet mulighed for at sælge tilsvarende flere billetter til en højere pris, når den fastlagte gennemsnitspris har skullet rammes.

Den mulighed frafalder i den nye kontrakt, og det giver Molslinjen, som på Bornholm skal sejle under navnet Bornholmslinjen fra den 1. september, helt andre vilkår på sponsorområdet.

Rederiet får nemlig modsat Færgen ikke mulighed for at lade de gratis billetter indgå i regnestykket om gennemsnitsprisen.

Læs kommentarer fra Færgen her, hvor artiklen er for abonnenter.