19. MAR 2017 • 09:30SPORT

Skogiganter vil presse maraton ned under magisk grænse

Nike og Adidas satser i 2017 på at forbedre verdensrekorden i maraton, så den kommer ned under to timer.

Flere af tidens bedste maratonløbere vil i 2017 forsøge at få verdensrekorden ned under to timer.

Det er uvist, om det er menneskeligt muligt at forbedre den nuværende rekord på to timer, to minutter og 57 sekunder, så den kommer ned under den magiske grænse.

Sportstøjproducenten Nike har hyret verdens førende maratonløber Eliud Kipchoge og to andre topnavne til at gøre forsøget.

Konkurrenten Adidas har samme plan.

- Hvis det lykkes at komme under to timer, så har jeg svært ved at se en idrætsbedrift være større end det.

- Det vil være vanvittigt, siger den tidligere maratonløber Henrik Them.

- Det vil betyde, at man skal ned og løbe tre-fire sekunder hurtigere per kilometer end nu. Det er en kæmpestor forbedring.

Både Adidas og Nike har brugt flere år på at udvikle sko, der kan give mere fart.

Men de nye og lettere sko gør det ikke alene. Temperatur og vindforhold skal også være optimale, hvis det skal lykkes at komme under to timer, mener Henrik Them.

- Løberne har et højt niveau i forvejen. De har nået deres topniveau. Så hvis man skal ned under to timer, så er det, fordi man har fokus på ting, der ikke har med løbernes fysik at gøre.

- Det er blandt andet udstyr og ruten. Det er interessant, om man har fundet en vidundersko, der gør, at man kan løbe markant hurtigere, siger Them.

- Hvis man udvikler en sko, hvor man udvider skridtlængden, så løber man hurtigere. Det er sådan noget, der skal til, siger han.

Henrik Them peger desuden på, at temperaturen skal være mellem 8 og 13 grader og ingen vind. Derudover skal tempoet holdes stabilt.

Adidas lægger op til, at man vil bryde to-timers-grænsen i et regulært maratonløb.

Nike vil derimod gøre forsøget på en lukket racerbane i Italien, hvor man i marts har haft lovende resultater på den halve distance.

Eliud Kipchoge løb i marts en halvmaraton på 59 minutter og 17 sekunder på Monza-banen.

- For Nike drejer det sig om at vise, at mennesket kan komme under to timer, siger Henrik Them.

- Det er sværere at komme under grænsen i et regulært maratonløb, for så kan du ikke skræddersy ruten, og vejret er tilfældigt. Bedriften er til gengæld det større, mener han.

Sportsøkonom Kenneth Cortsen har gennem mange år fulgt Nike og Adidas kæmpe om markedsandele - blandt andet med milliardaftaler med de største fodboldklubber.

Cortsen kan sagtens se sportsudstyrsproducenternes incitament til at få maratonrekorden ned under to timer. Det kan være en kommerciel guldgrube.

- Rekorder og det at bryde barrierer har en hype-effekt, siger Cortsen.

Han nævner, at et af de store samtaleemner frem til midten af 1950erne var, om man kunne tilbagelægge en mil (1609,3 meter) på under fire minutter.

- Der er en vedvarende fascination i at se, hvor langt vi kan trække de menneskelige præstationer. Sådan har det været historisk.

- Det er også sådan, at Nike og Adidas ser sig selv som værende vigtige for atleters præstationer, siger Cortsen.



/ritzau/

Mest læste