24. JUN 2019 • 17:59ERHVERV/POLITIK

EU-madpoliti: Chokodrik og smøreost er anderledes i Danmark

Et produkt kan fremstå som næsten - eller helt - det samme, men indholdet varierer fra EU-land til EU-land.

Starter man dagen i Danmark med et stykke brød påsmurt hvidløgsost fra Philadelphia skyllet ned med chokoladedrikken Nesquik, får man noget andet ned i maven, end hvis man gør det samme i Spanien eller Grækenland.



Hvis man altså har købt produktet i det land, hvor morgenmaden indtages. Også selv om de velkendte produkter på pakken til forveksling ligner hinanden.



Det fremgår af en stor undersøgelse, som EU-Kommissionen har lagt frem mandag.



Undersøgelsen viser, at ni procent af de 1400 analyserede produkter har forskelligt indhold trods identiske bøtter eller indpakning.



For yderligere 22 procent var der forskelle i indholdet mellem de undersøgte EU-lande, til trods for at forsiden af pakkerne kunne forveksles.



EUs madpoliti slår blandt andet fast, at chokoladedrikken Nesquik, som produceres af Nestle, er anderledes i Danmark.



Det skyldes, at man i Danmark er mere restriktiv med tilsætning af vitaminer og mineraler. Derfor er opskriften lidt anderledes. Der er ifølge undersøgelsen mere mættet fedt og lidt mere kulhydrat i drikken i Danmark.



Men det er ikke tilfældet. Det skyldes, at Nestle har anvendt forskellige afrundingsmetoder i EU-landene, bekræfter EU-Kommissionen over for Ritzau.



Nestle oplyser, at man nu er i gang med at harmonisere og justere disse data på emballagen, så de er ens på EU-plan.



Fraværet af vitaminer gør sig også gældende for andre produkter, der sælges til det danske marked.



For smøreosten Philadelphia gælder, at der er dobbelt så meget fedt i den danske version - målt i forhold til Grækenland. Til gengæld er der mindre kulhydrat og mindre protein i den danske version.



Men det beror på en form for misforståelse. Det mener producenten. De to produkter kan, selv om de ligner hinanden på bøtten, ikke sammenlignes.



EUs madpoliti har sammenlignet et lightprodukt med den almindelige version, lyder svaret. Det er frivilligt, om at man tilføjer "light" til pakningen, skriver producenten i et svar til kommissionen.



For kunder kan det måske være svært at vide, når man står i en butik og køber et produkt, der tilsyneladende ligner et, man kender fra et andet land.

Der er ikke noget fast geografisk mønster i forskellene, konstateres det i undersøgelsen fra EU.



EU-kommissær med ansvar for Det Fælles Forskningscenter, der står bag undersøgelsen, Tibor Navracsics, siger i en pressemeddelelse:



- Jeg er glad for, at de ikke fandt tegn på en kløft mellem øst og vest i sammensætningen af mærkefødevarer.



- Men jeg er bekymret over, at op mod en tredjedel af de undersøgte produkter havde forskellige sammensætninger, selv om de havde identisk eller lignende mærkning.

Med ny lovgivning har EU de "rette redskaber" til at gøre noget, mener EUs rets- og forbrugerkommissær, Vera Jourova. Hun vil sætte en stopper for forskelle i kvaliteten på de varer, der sælges som ens.



Det "hører ikke hjemme i EU", at man kan have forskelle i kvalitet i produkter med samme mærkning, påpeger hun.



/ritzau/

SENESTE ERHVERV/POLITIK

MESTE LÆST ERHVERV/POLITIK (48 T)

Mest læste