Sådan træner du op til et Maraton

SPONSORERET AF CSL.DK

Sådan træner du op til et Maraton

Maraton løb er med årene steget gevaldigt i popularitet. Årets Royal Run 2019 havde en tilslutning på intet mindre end 80.000 danskere. Derudover satte samme løb verdensrekord i 2019. 17.021 danskere var tilmeldt årets korteste distance på 1,6 km. Tidligere har London kunne prale med at have afholdt verdens største One Mile-løb med 8040 tilmeldte, den titel er nu gået videre til København.
Det kan have en enormt fristende indvirkning at se andre deltage i maraton efter maraton. Det er dog ikke en god ide bare at kaste sig ud i et 10 km løb. Det er nødvendigt at forberede kroppen på løbet, ved træning i en længere periode op til begivenheden. Men hvordan træner man lige op til et maraton?

Tips
Det nytter ikke noget at starte sit træningsforløb, op til et maraton, med lige på hård træning. Det er vigtigt stille og roligt at opbygge en god grundform, stabilitet og udholdenhed i træningen. Det kan være en god ide at bruge ca. 3-4 måneder på at opbygge en god grundform, inden maraton træningen påbegyndes.
Når du er igennem første fase af træningen, og har opbygget en god grundform, kan du påbegynde næste fase. Det anbefales, at du også sætter ca. 3-4 måneder af til den maraton-målrettede træning.

1 – kilometer, kilometer og masser af kilometer
Jo tættere du kommer på dit maraton, des længere skal du begynde at løbe. Du skal i bund og grund, vende din krop til at være i stand til at løbe 42 kilometer i ét hug. Det kræver enorm udholdenhed.
Du skal helst løbe minimum 50-60 kilometer om ugen i gennemsnit, i de sidste mindst 3 måneder, op til maratonløbet. På den måde får du hævet din krops niveau, hvad angår udholdenhed.
Ingen videnskabelige undersøgelser har belæg for, hvor lange din løbeture op til et maraton bør være. Mange råd fra professionelle løbere tyder dog på, at der er enighed omkring, at løbeture op til et maraton løb maksimalt bør ramme 30 km pr. tur.

2 – Øg tempo
Det kan være en fordel at begynde at sætte farten op på sine løbeture. Planlæg dine løbeture således, at du får lagt nogle længere intervaller ind i din løbetræning, hvor du løber i maraton tempo.
Du skal ikke sætte farten gevaldigt op, fra den ene dag til den anden. Du skal gradvist gå op i tempo. Din krop vænner sig på den måde til at løbe i maraton tempo. Du risikerer ved denne træningsform ikke at udsætte din krop for et chok.

Løbetræning i hjemmet?
Det er ikke alle, som er lige vilde med at løbe ude i naturen, eller overhoved at bevæge sig ud af hjemmets fire vægge, når der skal løbetrænes. For danskere i den kategori, kan det være en fordel at anskaffe sig et løbebånd til hjemmet. Der er et stort udvalg af løbebånd på markedet, og det kan derfor være en god ide, at være opmærksom på sine behov og f.eks læse nogle løbebånd test 2019. Disse tests kan gøre beslutningen mere overkommelig, og så går man ikke helt galt i byen med sit valg.



18. AUG 2019 • 17:16 FOR ABONNENTER

Bornholmsk rejsesjak bygger luksusvillaer i Nordsjælland

18. AUG 2019 • 16:17SPORT

Solon gjorde det igen

Mest læste

18. AUG 2019 • 16:17SPORT

Solon gjorde det igen