Forsøg på hospitalet har ført til færre indlæggelser

23. MAJ 2019 • 06:23 • AF MIE MØLBAK

Forsøg på hospitalet har ført til færre indlæggelser

Det giver god mening at løfte blikket fra regnearket og i stedet kigge på det, som har værdi for den enkelte patient.
Sådan lyder Region Hovedstadens konklusion på et forsøg, hvor Bornholms Hospital i to år har fået frihed til at arbejde ud fra et budget, der ikke afhænger af, hvor mange behandlinger det udfører.

I stedet arbejder Bornholms Hospital nu ud fra, hvad der giver mening for patienten.

Hospitalet har i perioden udviklet sig i retning af færre indlæggelser, og især færre akutte indlæggelser og færre indlæggelsesdage.


Resultatet af forsøget er godt nyt for patienterne, mener formand for Region Hovedstaden udvalg for værdibaseret styring.

– De fleste mennesker vil helst hurtigst mulig hjem til familien, når de har fået behandling på hospitalet. Så det er rigtigt positivt, at forsøget med at fritage Bornholm Hospital fra at styre efter aktivitet har resulteret i, at vi behandler flere patienten uden at indlægge dem, siger udvalgsformand Karin Friis Bach i en pressemeddelelse.

Karin Friis Bach understreger, at sygeplejerskerne og lægerne på hospitalet selvfølgelig altid har en ambition om at gøre det, som giver mest mening for patienten.

– Det er bare ikke altid, at rammerne har været til stede. Men det er de nu, og det ser ud til at give mening både for patienter og for medarbejderne, siger hun.

Gladere patienter

Patienterne oplever ifølge hospitalets direktør en mærkbar forskel. Selvom afskaffelsen af aktivitetsstyringen har haft mest praktisk betydning for ledelsen, så har det været med til at skubbe til en kulturudvikling hele vejen igennem systemet, mener han.

– Vi opfordrer medarbejderne til først og fremmest at gøre det, som giver værdi for patienterne, frem for at tænke i hvad der giver mest aktivitet for hospitalet. Det foregår ved at tage en åben snak med patienten, hvor målet både er at gøre det bedre for patienten og undgå unødvendige aktiviteter. Behøver vi for eksempel at indkalde til faste konkroller én gang om måneden – eller kan vi klare flere kontroller via telefonen. Vores øgede fokus på at tage større hensyn til den enkeltes ønsker, er den rigtige udvikling for vores hospital og hænger godt sammen med ambitionerne om det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, siger hospitalsdirektør Niels Reichstein Larsen i pressemeddelelsen.

Fremtidens sundhedsvæsen

Karin Friis Bach fortæller, at erfaringerne på Bornholms Hospital har været med til at udvikle en model for, hvordan alle hospitaler i Region Hovedstaden fremover skal organisere deres arbejde, så der bliver mere fokus på det, der giver mening for den enkelte patient.

– Evalueringen peger på, at omstillingen tager tid – og at vi skal inddrage det kliniske personale aktivt i processen, så udviklingen giver mening i deres hverdag. De og de mange andre erfaringer har vi taget med videre i arbejdet om fremtidens sundhedsvæsnet i regionen, siger hun.




Udviklingshospital
Bornholms Hospital har siden 2016 været fritaget for takststyring som led i projektet Udviklingshospital Bornholm.
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd VIVE har løbende evalueret projektet og har nu leveret den afsluttende evaluering.

Mest læste