Mere opmærksomhed til firmaet eller foreningen?

SPONSERET AF KOALA.DK

Mere opmærksomhed til firmaet eller foreningen?

Skab fokus på din virksomhed med enkle tiltag

Foråret er endelig kommet og med de pippende fugle og grønne skud følger en ny sæson - uanset om du er en ildsjæl i det lokale foreningsliv eller du driver egen virksomhed. Sæsonen skyder mange i gang med en planlægning af nye tiltag, mål eller højdepunkter i sommeren og sensommeren, som man kan gå at glæde sig til - nærmest en hel vinter!

Er du aktivt og organiserende medlem i en forening, kender du helt sikkert til, at der kan være lidt af et dødvande i visse perioder af året, og at man kan frygte at medlemstallet lider et dyk. Og det samme gælder for dig, der er erhvervsdrivende - i nogle perioder kommer bestillingerne og gæsterne bare ikke efter hinanden som perler på en snor!

Derfor bør du allerede nu overveje, hvad du kan gøre for at skabe mere opmærksomhed om din forenings virke eller dit firmas services - og som så meget starter det hele selvfølgelig i lokalsamfundet!

Hvordan skal du henvende dig - og til hvem?
Først skal du finde ud af, om du sigter mod de rigtige målgrupper, og om du kommunikerer ad de bedst mulige kommunikationskanaler. Det kan være, at du har tænkt på meget specifikke målgrupper, som de hidtidige medlemmer eller kunder har tilhørt, dvs. du har måske fokuseret meget på køn, alder, erhverv, øvrige interesser og tilhørsforhold i lokalsamfundet. Det kan også være, hvis du for eksempel har et erhverv, som henvender sig til øens turister, at du har sigtet alt for bredt, fordi du ved, at de besøgende er vidt forskellige - hvilket de jo bestemt er!

Prøv at forestille dig tre typer af mennesker, som du tænker kunne være potentielt interesserede i dit produkt eller i jeres foreningsliv - og det er en fordel, hvis du beskriver dem lidt i detaljer (brug gerne folk, du kender som model!) og sætter dig ind i, hvilken form for kommunikation, du kan nå dem hver især med. På den måde får du et meget godt billede af, hvordan du kan fokusere din kommunikation mod disse typer og forme dit sprog og det visuelle materiale, så det fanger netop deres opmærksomhed.

Tricks til at blive husket - af faste “gæster” såvel som af helt nye!
Noget af det mest effektive indenfor markedsføring og at skabe positiv opmærksomhed er meget simple tiltag, nemlig: Gaver og konkurrencer! Vi elsker vel alle lidt mundgodt såsom en smagsprøve i supermarkedet eller en anden form for uventet gave. Derfor bør du udnytte muligheden for at kunne give kunder, medlemmer eller andre interesserede små gaver med din virksomheds eller forenings logo på: Fx bolsjer eller praktiske gaver såsom lækre stofnet og flotte drikkeflasker og krus med tryk. Disse mere langtidsholdbare og lækre gaver kan du også snildt bruge som præmier eller “trøstepræmier” i din konkurrence. Så får du både fokus på din sag og PR ved hjælp af et flot designet stofnet eller lækre krus, som de heldige vindere har lyst til at bruge fremover i en god rum tid.

Der skal således ikke alverdens, dyre og komplicerede metoder i brug for at få flere kunder i bixen eller flere, nye medlemmer ind i foreningen. Det handler blot om at finde frem til den rette kommunikation i øjenhøjde med de udvalgte målgrupper, og ikke mindst at tage den gavmilde tilgang på - både til gamle og trofaste såvel som nye “besøgende i bixen”!


14. SEP 2019 • 09:02 FOR ABONNENTER

Kommunens spareøvelse kan koste 10 lærere jobbet

14. SEP 2019 • 07:54 FOR ABONNENTER

Bolchemager laver mormormad i nyt firma

Mest læste

12. SEP 2019 • 20:15 FOR ABONNENTER

Et nyt spil er kommet til Bornholm

11. SEP 2019 • 11:21 FOR ABONNENTER

Lasse Holmgaard tilknyttes Elite Bornholm

11. SEP 2019 • 07:14SPORT

Fine løb på våd travaften