Sådan sikrer du dig en god nattesøvn

SPONSERET AF ERLING-CHRISTENSEN.DK

Sådan sikrer du dig en god nattesøvn

I en travl og stressende hverdag har vi brug for en god nats søvn. Det er dog nemmere sagt end gjort. Om natten er det tid til at lade vores indre batterier op ved at hvile krop og sind. En god nattesøvn er helt essentiel for et harmonisk og sundt liv. Får du ikke nok søvn, kan det være medvirkende til angst, stress, depression og andre forskellige følgesygdomme. Du vil desuden føle dig konstant uoplagt og ude af stand til at være tilstede i nuet. Det er dog ikke kun et bestemt antal timer, der styrer, hvorvidt søvnen var god eller ej. Faktisk har indretningen af dit soveværelse meget at skulle have sagt, for hvordan du sover. Her er nogle tips til, hvordan du optimerer dit soveværelse og dermed også din nattesøvn.

Find den rette seng
Det allervigtigste element i dit soveværelse er selvfølgelig din seng. Selvom sengen er din bedste ven, kan den også blive til din værste fjende. En dårlig seng er nemlig starten på mange søvnløse eller urolige nætter, hvor din krop ikke får den hvile, som den desperat har brug for. Det er derfor meget vigtigt, at du vælger den helt rigtige type seng, som passer til dine behov og din prisklasse. Vælger du for eksempel en kontinentalseng, så får du en seng med op til tre forskellige komfortlag. Disse lag skaber støtte gennem hele sengen, og dermed også maksimal støtte til din krop. Højden på de tre lag gør yderligere, at sengen bliver højere. Dette vil gøre sengen nemmere at komme op og ned i. Udseendemæssigt ser en kontinentalseng mere eksklusiv ud, hvilket kan være et ekstra plus for nogen. Hvis du har besvær ved at sove i almindelige senge, kan en elevatorseng måske være noget for dig. Her vælger du selv vægtdistributionen og højden på hoved- og fodgærde.

Farver kan påvirke søvnen
De fleste mennesker i Danmark har højst sandsynligt samme hvide farve i soveværelset som i resten af huset. Dog kan dette faktisk være en ulempe, når det gælder din nattesøvn. Hvid kan skabe en kold og klinisk følelse i soveværelset, hvor du gerne burde føle dig varm og tryg. Overvej at male én eller alle vægge i mørkere farver, gerne en mørk blå. Den mørke farve minder om nattehimlen, og du vil få lettere ved at lade øjenlågene falde tungt i – helt uden uro. Det samme gælder for alle andre elementer i dit soveværelse. Vælg gerne ting med rolige, mørke farver. Mørket signalerer tyngde og jordbundenhed, hvilket vil holde dig godt fast under den lune dyne. Pas på med for mange mønstre og farvesammenstød i soveværelset. Igen bør du vælge sengelinned i rolige mønstre uden alt for opmærksomhedskrævende motiver og farver. I resten af huset kan dine lamper have et koldt og skarpt lys, men din natlampe bør have et lunt og blødt skær, som ikke generer dine trætte øjne. For samtidig at undgå forstyrrelser og et rodet udtryk, bør du holde soveværelset så fri for pyntegenstande og møbler som muligt. Hvis øjnene har for mange ting at kigge på, kan det være svært at finde ro.


Mest læste

12. OKT 2019 • 17:58SPORT

RIK og NB Bornholm fik fuld gevinst

12. OKT 2019 • 15:19SPORT

Halloween blev fejret på travbanen

11. OKT 2019 • 20:02 FOR ABONNENTER

RIK skal tilbage på sejrssporet