Mulig gevinst ved Molslinjens gebyrer afhænger af rederiets velvilje
Foto: Jens-Erik Larsen

14. DEC 2018 • 18:28 • AF JAKOB MARSCHNER

Mulig gevinst ved Molslinjens gebyrer afhænger af rederiets velvilje

Molslinjens udskældte gebyr for at ændre en billigbillet kan – ligesom rederiets dynamiske billetstruktur – være til gavn for for nogle passagerer. Men om gebyret i praksis bliver gavnligt afhænger af, at Molslinjen vil sende sine gebyrindtægter videre til passagererne gennem lavere priser.

Det er en af hovedkonklusionerne i konsulentfirmaet Copenhagen Economics’ rapport, som Trafikkontaktrådet diskuterer på mandag. Copenhagen Economics kan samtidig ikke gennemskue, om gebyrerne afspejler reelle udgifter hos Molslinjen, eller om de reelt er en ekstra indtægt for rederiet.

”Vi vurderer, at Bornholmslinjens gebyrer er en ulempe for forbrugere, der bruger de gebyrpålagte tjenester. Modsat kan forbrugere, der ikke bruger disse tjenester, få en gevinst, hvis gebyrerne bruges til at reducere billetpriserne”, hedder det i rapporten.

”Om de får den gevinst i praksis kan dog afhænge af dels konkurrencen og dels gennemsigtigheden om Bornholmslinjens omkostninger.”

Uden konkurrence og gennemsigtighed er der risiko for, at Bornholmslinjen beholder gebyrindtægten uden at sænke billetpriserne. Regulering kan dog igen hjælpe med til at sikre, at forbrugerne får gevinsten”, skriver Copenhagen Economics.

”Uden konkurrence er der risiko for, at gevinsterne når ikke videre til forbrugerne, men bliver hos Bornholmslinjen. Uden konkurrence og gennemsigtighed om omkostninger kan det kræve regulering at få gevinster videre til forbrugerne.”

Økonomi bag gebyrer er vigtig

Regulering betyder i praksis, at rederiet bliver pålagt at gøre nærmere rede for økonomien bag gebyrerne – og at bruge gebyrindtægterne til at sætte prisen mere ned.

”For eksempel kan der kræves dokumentation for, at gebyrerne svarer til omkostningerne, og at billetpriserne sænkes svarende til gebyrindtægterne”, skriver konsulentfirmaet.

Gebyrerne har været kritiseret for reelt at være et kunstigt tillæg til billetprisen. Nogle passagerer tror også, at gebyrerne betyder, at Færgens tilbud på sejladsen til Bornholm reelt var bedre end Molslinjens. For selvom Færgen tilbød at sætte gennemsnitsprisen ned med syv procentpoint mindre end de 51,15 procent, som Molslinjen vandt udbuddet med, ville Færgens højere gennemsnitspris også være uden gebyrer.

Copenhagen Economics anerkender både en risiko for, at rederiet ser gebyrerne som en ekstra indtægtskilde. Og en risiko for, at gebyrerne er sat højere end Molslinjens reelle udgifter på de ydelser, som gebyrerne dækker.

”Mangel på gennemsigtighed giver en risiko for, at Bornholmslinjen ser gebyrerne som en indtægtskilde og sætter dem højere end omkostningerne. Det gælder især, hvis de forbrugere, der bruger de gebyrpålagte tjenester, ikke reagerer ret meget på en prisstigning”, skriver Copenhagen Economics.

”Desuden noterer vi, at det i praksis kan være svært at vurdere, om de nuværende gebyrer afspejler de sande omkostninger, da bestilling, ændring og afbestilling foretages af ansatte, som er der i forvejen.”

SENESTE NYHEDER

21. JAN 2019 • 12:16 FOR ABONNENTER
Landets mindste distrikt vil gerne være lidt større
21. JAN 2019 • 12:15 FOR ABONNENTER
Hjemmeværnet brugte over 8.000 mandtimer på Folkemødet
21. JAN 2019 • 11:25 FOR ABONNENTER
Vikaren fik menigheden til at grine
21. JAN 2019 • 07:07
Karlsvognen til salg

MEST LÆSTE BORNHOLM

21. JAN 2019 • 07:07
Karlsvognen til salg

Mest læste