SF'er: Passagererne er de virkelige eksperter
Foto: Jens-Erik Larsen

14. DEC 2018 • 14:18DEBAT • AF KARSTEN HØNGE

SF'er: Passagererne er de virkelige eksperter

SYNSPUNKT
Bliver man søsyg af at sejle til Bornholm med den nye færge, Express 1? Ja, det er jo ikke atomfysik, vi har til debat.

Alligevel virker Transportminister Ole Birk Olesen og resten af forligskredsen rådvilde og passive. De vil finde et ekspertfirma, som kan undersøge, beregne og aflægge rapport.

Jeg har foreslået ministeren og de andre partier en noget mere lavpraktisk og snusfornuftig løsning, nemlig at spørge virkelighedens eksperter. Altså passagerne. Hvor svært kan det være?

Antallet af mennesker, som bliver søsyge, er nemlig afgørende for, om Molslinjen skal gribe til handling og levere den behagelige overfart, som de får betaling for. Skibet skal sejle stabilt, måske påmonteret en t-foil, eller rederiet skal erstatte det med et andet og mere sødygtigt fartøj.

Den konkrete tekniske løsning vil jeg ikke blande mig i, så længe rederiet overholder kontrakten, som betyder at maksimalt 10 procent bliver søsyge af overfarten. Derfor er det afgørende, hvorvidt denne grænse overskrides.

Gad vide, om et nok så fint ekspertfirma overhovedet teoretisk kan beregne den slags? Jeg tvivler. Til gengæld er jeg sikker på, at passagererne udmærket ved, om de har været syge under sejladsen.

Mit konkrete forslag er derfor, at ministeriet indkøber en kasse farvestrålende veste og udarbejder to spørgeskemaer. Derefter sendes små hold af samvittighedsfulde interviewere i veste af sted mod Bornholm.

Ombord kan de derefter bruge det ene skema med spørgsmål til passagererne og det andet til de ansatte ombord. Skemaer og interviewhold kan sagtens være på plads, så de kan gå i aktion straks efter nytår.

Efter en måneds tid må der være indsamlet tilstrækkelig dokumentation. Hvis det viser sig, at over 10 procent blev søsyge, kan ministeren og partierne holde møde med Molslinjen i begyndelsen af februar. På det møde orker vi ikke søforklaringer, men kun en præcis tidsplan for hvornår og hvordan rederiet vil løse problemerne.

Hvis næsten ingen blev dårlige, sejler de bare videre.

Karsten Hønge (SF)
MF og transportordfører

SENESTE DEBAT

17. JAN 2019 • 14:30 FOR ABONNENTER
Ulighed og fattigdom er et problem
15. JAN 2019 • 16:22 FOR ABONNENTER
Lea Wermelin: Vi har brug for regionerne på Bornholm
10. JAN 2019 • 18:19 FOR ABONNENTER
Bornholm er fortsat tynget af dyr fragt
6. JAN 2019 • 12:35 FOR ABONNENTER
Tak til den hjælpsomme ungdom
6. JAN 2019 • 07:01 FOR ABONNENTER
Den tryggeste plet i verden?
5. JAN 2019 • 11:53 FOR ABONNENTER
Ros til Svanekes Venner
3. JAN 2019 • 07:23 FOR ABONNENTER
Dansk landbrug er en ruinhob
30. DEC 2018 • 07:10 FOR ABONNENTER
DI: Skibet sejler nu – skal du med?
28. DEC 2018 • 09:30 FOR ABONNENTER
Kombardo til Aarhus
21. DEC 2018 • 18:19 FOR ABONNENTER
Se regnestykket: Det er blevet dyrere med Molslinjen
16. DEC 2018 • 07:57 FOR ABONNENTER
Vi er bundet af fjernvarmen
15. DEC 2018 • 13:52 FOR ABONNENTER
Uhørt og egoistisk udtalelse fra Ældrerådets formand
12. DEC 2018 • 13:54 FOR ABONNENTER
Positiv og varm stemning til demonstration
12. DEC 2018 • 07:22 FOR ABONNENTER
Byggeriet om affaldsambitioner: Bæredygtighed er ikke gratis
11. DEC 2018 • 19:51 FOR ABONNENTER
Leder: Bornholmske gazeller viser vejen
8. DEC 2018 • 19:11 FOR ABONNENTER
Datter krummer tæer over døgnplejen
8. DEC 2018 • 07:56 FOR ABONNENTER
DF's spidskandidat: Finansloven vil gavne Bornholm
6. DEC 2018 • 06:30 FOR ABONNENTER
Den mad kan Molslinjen ikke være bekendt

MEST LÆSTE DEBAT

15. JAN 2019 • 16:22 FOR ABONNENTER
Lea Wermelin: Vi har brug for regionerne på Bornholm
17. JAN 2019 • 14:30 FOR ABONNENTER
Ulighed og fattigdom er et problem

Mest læste