SF'er: Passagererne er de virkelige eksperter
Foto: Jens-Erik Larsen

14. DEC 2018 • 14:18DEBAT • AF KARSTEN HØNGE

SF'er: Passagererne er de virkelige eksperter

SYNSPUNKT
Bliver man søsyg af at sejle til Bornholm med den nye færge, Express 1? Ja, det er jo ikke atomfysik, vi har til debat.

Alligevel virker Transportminister Ole Birk Olesen og resten af forligskredsen rådvilde og passive. De vil finde et ekspertfirma, som kan undersøge, beregne og aflægge rapport.

Jeg har foreslået ministeren og de andre partier en noget mere lavpraktisk og snusfornuftig løsning, nemlig at spørge virkelighedens eksperter. Altså passagerne. Hvor svært kan det være?

Antallet af mennesker, som bliver søsyge, er nemlig afgørende for, om Molslinjen skal gribe til handling og levere den behagelige overfart, som de får betaling for. Skibet skal sejle stabilt, måske påmonteret en t-foil, eller rederiet skal erstatte det med et andet og mere sødygtigt fartøj.

Den konkrete tekniske løsning vil jeg ikke blande mig i, så længe rederiet overholder kontrakten, som betyder at maksimalt 10 procent bliver søsyge af overfarten. Derfor er det afgørende, hvorvidt denne grænse overskrides.

Gad vide, om et nok så fint ekspertfirma overhovedet teoretisk kan beregne den slags? Jeg tvivler. Til gengæld er jeg sikker på, at passagererne udmærket ved, om de har været syge under sejladsen.

Mit konkrete forslag er derfor, at ministeriet indkøber en kasse farvestrålende veste og udarbejder to spørgeskemaer. Derefter sendes små hold af samvittighedsfulde interviewere i veste af sted mod Bornholm.

Ombord kan de derefter bruge det ene skema med spørgsmål til passagererne og det andet til de ansatte ombord. Skemaer og interviewhold kan sagtens være på plads, så de kan gå i aktion straks efter nytår.

Efter en måneds tid må der være indsamlet tilstrækkelig dokumentation. Hvis det viser sig, at over 10 procent blev søsyge, kan ministeren og partierne holde møde med Molslinjen i begyndelsen af februar. På det møde orker vi ikke søforklaringer, men kun en præcis tidsplan for hvornår og hvordan rederiet vil løse problemerne.

Hvis næsten ingen blev dårlige, sejler de bare videre.

Karsten Hønge (SF)
MF og transportordfører

SENESTE DEBAT

12. AUG 2019 • 16:22 FOR ABONNENTER
Læser: Molslinjen har de forkerte færger
11. AUG 2019 • 07:01 FOR ABONNENTER
Ikke den slags massør
9. AUG 2019 • 07:01 FOR ABONNENTER
Der er fyldt op i Gudhjem
8. AUG 2019 • 18:58 FOR ABONNENTER
'En glamourhistorie uden reelt indhold'
5. AUG 2019 • 10:25 FOR ABONNENTER
Læserbrev: Turismen må have en struktur
3. AUG 2019 • 13:54 FOR ABONNENTER
'Jeg er glad for mit forsikringsselskab'
2. AUG 2019 • 20:05 FOR ABONNENTER
Masseturisme?
2. AUG 2019 • 10:10 FOR ABONNENTER
Gudhjembo: P-pladsen over byen virker
30. JUL 2019 • 18:35 FOR ABONNENTER
'Alle bekymringer forsvinder'
30. JUL 2019 • 09:22 FOR ABONNENTER
Læser: Er vi ved at nå et mætningspunkt?
26. JUL 2019 • 19:21 FOR ABONNENTER
Læser: Dårlig service med tog og færge til Bornholm
25. JUL 2019 • 14:24 FOR ABONNENTER
Læserbrev: Kineserne overtager Molslinjen
24. JUL 2019 • 19:31 FOR ABONNENTER
Snogebæk Havn: Her er de varme fakta
24. JUL 2019 • 17:29 FOR ABONNENTER
Synspunkt: Drop udstykningen af flere byggegrunde i Rønne
24. JUL 2019 • 15:05 FOR ABONNENTER
Poul Pava: Har vindmøllerne lavet uorden i vejr og vind?
23. JUL 2019 • 11:51 FOR ABONNENTER
Læser: Chefredaktørens ståsted er langt over udløbsdatoen
22. JUL 2019 • 19:02 FOR ABONNENTER
'Drop den skøre tunnel og få gode færger'
19. JUL 2019 • 12:23 FOR ABONNENTER
Snogebæk Havn ser spiritusklausul som en hæmsko
18. JUL 2019 • 13:31 FOR ABONNENTER
Læser: Hjælp til drukneulykke var længe undervejs
16. JUL 2019 • 19:57 FOR ABONNENTER
Flexboligordningen har konsekvenser
17. AUG 2019 • 15:39 FOR ABONNENTER

Anlægsstop dæmper aktiviteten i byggeriet på Bornholm

17. AUG 2019 • 14:19 FOR ABONNENTER

Nedrivning er i høring

17. AUG 2019 • 13:55 FOR ABONNENTER

Sammenstyrtede bygninger bliver fjernet

Mest læste