Molslinjen: Tegning af t-foil i kontrakt har ingen betydning
Arkivfoto: Mads Westermann

16. NOV 2018 • 15:36 • AF MADS WESTERMANN OG JAKOB MARSCHNER

Molslinjen: Tegning af t-foil i kontrakt har ingen betydning

Det har ingen betydning, at en tegning af Express 1 i Molslinjens kontrakt med Transportministeriet viser færgen med t-foil stabilisator, selvom færgen sejler uden t-foil stabilisator påmonteret.

Det skriver Molslinjen fredag eftermiddag i en pressemeddelelse, der også fortæller, at rederiet fredag har afleveret en redegørelse om sagen til Transportministeriet.

Molslinjen skriver, at kontraktens tegning af Express 1 med påmonteret t-foil stabilisator er en del af den såkaldte GA-tegning, der "ikke er en teknisk specifikation af skibet".

Dermed har det ifølge rederiet ingen betydning, at GA-tegningen kan synes at vise Express 1 med påmonteret t-foil. Molslinjen tager med ordene "en mulig placering af den omtalte t-foil" samtidig forbehold for, om tegningen overhovedet viser en t-foil.

– Formålet med tegningerne er udelukkende at illustrere muligheden for at transportere op til 1.200 passagerer. En GA-tegning giver et overblik over vogndæk og passagerdæk, og er ikke en teknisk specifikation af skibet, siger Molslinjens administrerende direktør Carsten Jensen i pressemeddelelsen.

"Der er blevet spekuleret i, at Express 1 som den er i dag, ikke svarer til den færge, som er afbilledet i Molslinjens oprindelige bud og i den kontrakt, der blev indgået med Transportministeriet. Tegningerne, kaldet General Arrangement (GA), viser nemlig skibet illustreret med en mulig placering af den omtalte T-foil", skriver Molslinjen indledningsvis.

"De spekulationer baserer sig på en klar misforståelse af, hvad formålet med disse tegninger er", skriver rederiet desuden.

Molslinjen oplyser også, at GA-tegningen i kontrakten "heller ikke viser en eneste af de mange ombygninger og tilretninger, som efter krav fra Transportministeriet og Bornholm blev foretaget på Express 1".

At papir er forældet nævnes ikke

Bornholms Tidende dokumenterede torsdag desuden, at Molslinjen vedlagde et midlertidigt og ikke længere gyldigt dokument fra det internationale klassificeringsselskab Norske Veritas, da rederiet i 2016 skulle gøre rede for Express 1's godkendte hastigheder ved bestemte bølgehøjder over for Transportministeriet.

Det certifikat, som Molslinjen sendte ind, dækker udelukkende Express 1's jomfrutur fra Hobart til Bahamas i maj 2009, og må ifølge eksperter siden være blevet afløst af mindst fire opdaterede certifikater: Et for hver rute, som Express 1 har været indsat på siden.

Certifikatet fra 2009 spiller ind i sammenhængen, fordi Express 1's godkendelse til at sejle i bølger op til seks meter dermed er udstedt på et tidspunkt, hvor t-foilen stadig sad på skibet.

Molslinjens pressemeddelelse forholder sig ikke til, at Veritas-certifikatet, der blev sendt til ministeriet, ikke længere er gyldigt. Også aspektet omkring Veritas-certifikatet betegner rederiets pressemeddelelse derimod som spekulation.

"Samtidig spekuleres der i skibets oprindelige certificering fra 2009, hvor der også nævnes en t-foil i forhold til godkendelse til at sejle i forskellige bølgehøjder", skriver Molslinjen.

"Skibe certificeres herhjemme af Det Norske Veritas (DNV GL). DNV GL bekræfter over for Molslinjen og Transportministeriet, at en t-foil intet har med certificeringen at gøre, da en t-foil ikke har betydning for skibets sødygtighed."

Forklaring om certifikat afvises

Lektor i søret Philip Cossens fra Svendborg Internationale Maritime Akademi (SIMAC) sagde modsat fredag til Bornholms Tidende, at afmonteringen af en t-foil stabilisator altid vil udløse, at Veritas bedømmer skibet påny.

– Ja. Ubetinget ja. Hvis man ændrer på noget som helst konstruktionsmæssigt eller stabilitetsmæssigt, vil man altid skulle have en ny godkendelse af klassifikationsselskabet, sagde Philip Cossens.

– En hvilken som helst forandring eller eftermontering af udstyr, der kan påvirke skibets evne til at overholde klassifikationsreglerne, skal anmeldes til Det Norske Veritas og godkendes af Det Norske Veritas. Der skal i virkeligheden ikke ret meget til, før de går ind og laver en reklassifikation, fortsatte han.

Bornholms Tidende henvendte sig torsdag til Norske Veritas i Danmark for at få oplyst, om afmonteringen af en t-foil stabilisator udløser en ny inspektion og verificering fra Veritas. Selskabet henviste da til sin presseafdeling i Tyskland, som afviste at besvare spørgsmål om Express 1, men i stedet henviste til Molslinjen.

SENESTE NYHEDER

15. DEC 2018 • 17:34 FOR ABONNENTER
Gudhjem Bus havde ikke æbleskiver nok
15. DEC 2018 • 17:11
Der er glat på vejene
15. DEC 2018 • 16:51 FOR ABONNENTER
Der var ikke plads til alle ved konkurssalg
15. DEC 2018 • 13:17
Røde Kors hjælper i julen
15. DEC 2018 • 12:02 FOR ABONNENTER
Tre på stribe til Cort

MEST LÆSTE BORNHOLM

Mest læste