Sådan får du en bedre nattesøvn

SPONSORERET AF DRØMMELAND.DK

Sådan får du en bedre nattesøvn

En god nattesøvn kan være altafgørende for, at man får mest muligt af dage. Får du ikke nok søvn, vil dit energiniveau være minimalt, og du vil have svært ved at opretholde koncentrationen og energien til at udføre fx dit arbejde. Din nattesøvn er derfor rigtig vigtig for dig. Vi giver her nogle gode tips til, hvordan du får en bedre nattesøvn.

Vælg den rigtige seng
Noget af det vigtigste, når du skal sove, er en god seng. Får du din krop ikke nok støtte, eller ligger du dårligt, vil det have en stor betydning for din nattesøvn. Det er derfor vigtigt, at du vælger din seng med omhu. Der er mange forskellige muligheder, når det kommer til valg af seng. Du skal derfor finde en, der passer til din krop og dine behov, når du skal sove. Et rigtig godt bud på en seng kan fx være en kontinentalseng, da dette ofte er den komplette løsning, når du skal have en seng.

Er dit soveværelse søvnvenligt?
Selvom sengen er noget af det vigtigste, når du skal have en god nattesøvn, kan der være mange andre ting, der spiller ind. Dit soveværelse skal have den helt rigtige temperatur for at give det bedst mulige søvnmiljø. Denne temperatur er ofte lidt lavere end i resten af huset. Et køligt soveværelse kan være med til at gøre en stor forskel for din nattesøvn. En god tommelfingerregel er at gå efter en temperatur på 15 til 22 grader i soveværelset. Det kan være meget individuelt, hvor koldt eller varmt man foretrækker sit soveværelse i forhold til at få en god nattesøvn. Det kan derfor være en god idé at prøve sig frem for at finde den temperatur, der er bedst for dig.

Udryd de forstyrrende elementer
Der kan være flere forstyrrende elementer i dit soveværelse, der kan påvirke din nattesøvn. Det kan fx være, hvis du har tv i soveværelset. Falder du i søvn med tv-et tændt, kan det gøre, at du ikke sover nær så tungt. Undgå derfor tv i soveværelset eller lad være med at have det tændt inden sengetid.

Mobiltelefoner kan også være forstyrrende for din nattesøvn. Sidder du med den, lige inden du ligger dig til at sove vil lyset fra skærmen signalere til din hjerne, at du skal koncentrere dig, hvilket holder dig vågen. Derudover kan mails og beskeder i løbet af natten også ødelægge din søvn.


8. DEC 2018 • 13:09 FOR ABONNENTER

Allinge Byggemarked lægger jord til grusvej

8. DEC 2018 • 09:47 FOR ABONNENTER

Konference skal sætte fokus på børne- og ungekultur

Mest læste