Hvordan er kulturen i din virksomhed?

SPONSORERET AF HALD-LIE.DK

Hvordan er kulturen i din virksomhed?

Kulturen i en virksomhed kan være rigtig vigtig. Den siger meget om, hvordan virksomheden opererer, og hvordan medarbejderne interagerer med hinanden. Er der ikke en klar kultur i virksomheden, kan det have en stor negativ betydning og indvirkning på organisationen. Vi giver dig her nogle gode råd til, hvordan du får en klar kultur i virksomheden, hvor alle er med ombord.

Hvordan er kulturen i din virksomhed egentlig?
Det er måske ikke rigtig noget, du har skænket en tanke, men det kan være, du skal begynde på det. Kulturen i virksomheden siger nemlig meget om virksomheden, og hvordan I arbejder. Det er meget forskelligt, hvilken kultur de forskellige virksomheder har. Oftest bunder det dog i deres værdier og eksistensgrundlag. Det kan være en god idé at tænke tilbage, på dengang virksomheden startede. Hvad var egentlig formålet, og hvordan ville man udføre det? Det betyder ikke, at der skal være den samme kultur i dag, men det er et godt sted at starte, i forhold til hvad man vil bibeholde, og hvad man vil ændre.

Det bunder også meget i, hvilken strategi virksomheden har. For at en strategi kan implementeres i virksomheden, er det en god idé at have den rette kultur. Det er ikke altid nemt at implementere en strategi, men med den rette kultur i virksomheden kan det gøre processen lettere.

Vær et forbillede og gå forrest
Hvis der skal laves ændringer i kulturen, eller det skal være mere præciseret for medarbejderne, hvad kulturen og kutymen er i virksomheden, er det vigtigt, at du går forrest som et godt eksempel. Hvis du ikke selv er en del af kulturen i virksomheden, er det svært for medarbejderne at tage del i den kultur, der var meningen. Man er derfor nødt til at kommunikere ud til medarbejderne, hvad det er virksomheden står for, og hvilken andel de har. Derudover er du nødt til at vise medarbejderne, hvad det er for en kultur virksomheden efterstræber. Mennesker har ofte lettere ved at lære nye ting, når de bliver vist det, i stedet for at det kun bliver kommunikeret ud en enkelt gang.

Som leder er du netop nødt til at vise dig som et forbillede, der giver nogle retningslinjer for virksomhedens ageren. Du kan derfor være sikker på, at medarbejderne kigger efter dig. Lever du ikke selv op til den ønskede kultur, kan du være sikker på, at dine medarbejdere heller ikke gør.


Mest læste