Guide: Sådan får du den allerbedste søvn

SPONSORERET AF SOV-BEDRE.DK

Guide: Sådan får du den allerbedste søvn

Rigtig mange mennesker sover dårligt - og det kan der være utallige årsager til. Har du søvnproblemer kan du læse med herunder og bliv klogere på, hvad du kan gøre for at sove bedre. Ønsker du guides og gode råd til en ny seng, kan du tjekke siden sov-bedre.dk.

Husk træningen - på de rigtige tidspunkter
For at sove optimalt skal du huske at bevæge dig. Flere og flere danskere har et stillesiddende job. Det betyder, at rigtig mange ikke bevæger sig det, de skal i løbet af dagen. Hvis du vil have en god nats søvn, bliver du altså nødt til at motionere efter arbejdet. Når du har en mere aktiv hverdag, sover du automatisk bedre. Derudover er det ikke ligegyldigt, hvornår du træner. Løber du eksempelvis en tur blot et par timer, før du skal sove, er der nemlig stor sandsynlighed for, at din krop ikke er faldet nok til ro efter træningen, og det gør det sværere for dig at falde i søvn. Dog er der nogle mennesker, der oplever modsatte effekt, hvorfor du bliver nødt til at teste, hvad der virker bedst for dig.

En god seng er essentiel for din søvn
Det siger næsten sig selv, men - du behøver den helt rette seng til dig, hvis du vil have en god nats søvn. Mange undervurderer vigtigheden af en god seng. Sover du dårligt, fordi du har den forkerte seng, kan det få alvorlige konsekvenser på sigt. Mange livsstilssygdomme skyldes blandt andet dårlig søvn. Sørg derfor for at undersøge, hvilken seng der kan hjælpe dig til at sove optimalt. De både flotte og indbydende kontinentalsenge er blevet ganske populære blandt danskerne. Det skyldes, at tredel-sengen giver en fantastisk komfort. Læs om de bedste kontinentalsenge hos sov-bedre.dk

Fornuftige rutiner inden sengetid
Derudover er det naturligvis vigtigt, at du sørger for at have nogle gode rutiner inden sengetid. Først og fremmest er det essentielt, at du lægger både bærbar og telefon væk mindst en time før, du går i seng. Lyset fra skærmene snyder din hjerne til at tro, den skal være aktiv, selvom det i virkeligheden er mørkt og tid til at sove. Folk, der har problemer med at sove, sørger desuden for ikke at drikke koffeinholdig kaffe om aftenen, og så kan det være en god ide ikke at spise noget et par timer inden sengetid, så kroppen ikke skal bruge energi på at fordøje maden. I bund og grund skal du sørge for at få din krop til at slappe så meget af, inden du går i seng, at du uden videre døser væk til drømmeland, når du rammer puden.

Der kan være utallige grunde til, hvorfor du ikke sover, som du skal. Ovenfor kan du læse nogle af de største grunde til, folk har søvnproblemer. Gør du allerede alle ovenstående ting, kan du undersøge klimaet i dit soveværelse. Er der eksempelvis meget støj, lufter du nok ud, og vasker du indimellem dine dyner og puder?


Mest læste