Hvornår er vi der - en personlig beretning om trafikal ligestilling
Arkivfoto

5. SEP 2018 • 12:00DEBAT • AF ANN HARTL

Hvornår er vi der - en personlig beretning om trafikal ligestilling

SYNSPUNKT
I sin bog ‘Det er nødvendigt at sejle’ beskriver Palle Bruus Jensen færgerne som transportvej, som bornholmerne elsker at hade. Jeg har boet på Bornholm siden 1984 – med få afbrydelser – men jeg tabte mit hjerte til det her sted allerede i en ung alder for 50 år siden. Jeg besøgte Bornholm et utal af gange, allerede inden jeg flyttede hertil, og da andre talte om, hvad de skulle, når de blev store, så talte jeg om, HVOR jeg en gang skulle blive til noget.

Min første rejse alene til Bornholm var nu med fly i 1977 med omstigning i Kastrup lufthavn – jeg glemmer det aldrig. Derimod har jeg simpelthen ikke tal på, hvor mange gange jeg er rejst frem og tilbage mellem Bornholm og København siden – både med færge, flyvebåd og fly. Jeg har pendlet i flere omgang – først i forbindelse med min uddannelse tilbage i slut 1980’erne, siden med midlertidigt job i København i 1992 og derefter til mit nuværende job i perioden januar til juli 2006 og igen siden juni 2009.

Jeg har altid interesseret mig for transporten til og fra min ‘ø’, landet Bornholm. I 2006 var jeg godt og grundig træt af de forestående ændringer, så jeg var ligefrem glad for at slippe væk i en stund. Men savnet var for stort, og en flytning retur uundgåeligt.

Jeg har heller ikke tal på, hvor mange penge jeg i tidernes løb har lagt, for at transportere mig til mit elskede Bornholm, men det er ikke småpenge. Alle der har fulgt lidt med i mit engagement i Bornholms Passagerforening, ved også, at jeg, sammen med mine fælles pendlere, har forsøgt at råbe politikerne op. Omkostningerne ved at pendle er for høje, og vores fradragssystem for transport mellem hjem og arbejde skævvrider, således at nogle steder i landet bliver forfordelt, mens Bornholm nærmest bliver agterudsejlet.

Derfor giver trafikal ligestilling et kærkomment perspektiv på en mulig løsning, men den løsning bliver først reel, når vi også har trafikal ligestilling på flyene til og fra Bornholm. Optimalt, så vil jeg kunne tjekke ind på mit rejsekort et hvilket som helst sted på Bornholm og tjekke ud et hvilket som helst sted i resten af landet. Optimalt set, så vil Bornholm bare være en zone svarende til de andre forstadskommuner der findes til København, og jeg vil kunne nøjes med at betale 58,40 kroner, som det er det beløb, jeg skal betale for en rejse i alle zoner i det gamle (trafikale) hovedstadsområde. Hvis vi har trafikal ligestilling, så koster det det samme fra Bornholm til København som det koster fra for eksempel Gilleleje til København H.

Så hvad er det der trafikal ligestilling egentlig? Mange har talt om prisen - altså at det skal koste det samme over vand som over land, lige som jeg selv lige har sat fokus på, men det er jo ikke prisen alene, der giver os trafikal ligestilling. Det handler mindst lige så meget om hyppighed og fleksibilitet, som det handler om, at det skal koste det samme. Så hurra for billige færgebilletter og en afgang mere, men mindre hurra for komplicerede prissystemer, manglende fleksibilitet, gebyrjungle og manglende gennemskuelighed af et udbud, som kræver en Ph.D. i jura for at gennemskue. Bor jeg i en landsdel, som er landfast med Tyrkiet, så kan jeg sætte mig ind i min bil, op på min cykel eller sætte i gang på gåben, når det passer mig.

Jeg bestemmer selv prisen på min bil, cykel eller sko, men underlaget stilles til rådighed af det offentlige. Jeg har også et udvalg af forskellige andre offentlige transportformer, som giver mig en direkte forbindelse til landets hovedstad, og jeg skal ikke huske pas. For os på Bornholm, betyder trafikal ligestilling, at det er lige så nemt og billigt at komme til landets hovedstad, som det er for de andre i vores region.

Når vi kørte langt, så spurgte min datter tit, da hun var lille: Mor, hvornår er vi der?
Så til alle dem, som tror, at det alene handler om et slagtilbud, vil jeg sige, det varer nok lidt endnu, før vi er der.

Bornholms Passagerforening er måske ikke lige så synlig i mediebilledet og via nyhedsbreve, som vi har været tidligere. Men det betyder ikke, at vi er mindre ihærdige. Vi stopper ikke, før den fulde trafikale ligestilling er i hus og vores motorvej til København bare kører, undskyld, sejler.

Med venlig hilsen
Ann Hartl, formand for Bornholms Passagerforening og pendler fra Rønne til Sjælland og Falster p.t. med pendlerlejlighed i København.


SENESTE DEBAT

13. FEB 2019 • 19:30 FOR ABONNENTER
Debat: Stop al snak om autocampere på havnen
13. FEB 2019 • 15:50 FOR ABONNENTER
Debat: Et par forslag til rederiet
13. FEB 2019 • 14:38 FOR ABONNENTER
Debat: Overbygning på skolerne bidrager til bylivet
12. FEB 2019 • 14:38 FOR ABONNENTER
Debat: Informationskampen om nye vindmøller synes ulige
10. FEB 2019 • 08:52 FOR ABONNENTER
Debat: EU er Danmarks bedste vej til at påvirke omverdenen
9. FEB 2019 • 17:01 FOR ABONNENTER
Debat: Byggeriet har brug for flere unge
9. FEB 2019 • 11:47 FOR ABONNENTER
Debat: Kom nu, Bornholm. Vi har 365 dage på et år
8. FEB 2019 • 19:00 FOR ABONNENTER
Debat: Tvang af flygtninge forhærder vort eget følelsesliv
8. FEB 2019 • 14:26 FOR ABONNENTER
Debat: Hvem nøler med den grønne trafik?
7. FEB 2019 • 18:42 FOR ABONNENTER
Debat: Hjælp de opsagte foreninger fra kasernen
6. FEB 2019 • 19:19 FOR ABONNENTER
Debat: Frustrerende ventetid på skadestuen
4. FEB 2019 • 17:30 FOR ABONNENTER
Debat: Bod burde komme færgepassagererne til gode
4. FEB 2019 • 15:23 FOR ABONNENTER
Debat: Hvis jeg var kejserinde skulle sælerne jages
3. FEB 2019 • 19:24 FOR ABONNENTER
Debat: Priserne presser passagerer ud af flyet
2. FEB 2019 • 19:01 FOR ABONNENTER
Debat: Nogle børn fødes med et anderledes styresystem
1. FEB 2019 • 16:06 FOR ABONNENTER
Debat: Stop hetzen mod Bornholms nye store virksomhed
1. FEB 2019 • 15:40 FOR ABONNENTER
Debat: Ministeren har givet aben videre til Molslinjen
31. JAN 2019 • 20:20 FOR ABONNENTER
Debat: Østre Skole kan blive foreningernes hus
30. JAN 2019 • 19:20 FOR ABONNENTER
Debat: Bopælspligten skal håndhæves

Mest læste