Bornholmere sover dårligere og dårligere – men hjælpen er måske nær

SPONSORERET AF MYHOMEMØBLER

Bornholmere sover dårligere og dårligere – men hjælpen er måske nær

Ingen ved helt hvorfor, men: Bornholmere sover dårligere og dårligere

Sådan lyder titlen på en nyere artikel, som blev udgivet her på siden d. 25. april.

Ovennævnte artikel er en artikel, som har vakt stor opsigt og sat gang i en heftig debat. Af artiklen fremgår det, at Den Nationale Sundhedsprofil har undersøgt bornholmernes søvnvaner, og at de på baggrund af denne nylige undersøgelse kan konkludere, at bornholmere sover dårligere og dårligere. Søvnbesvær er ingenlunde et ukendt fænomen herhjemme, men interessant er det da, at bornholmere sover dårligere end landsgennemsnittet.

Fra 2010 til 2017 er antallet af bornholmere med søvnbesvær steget med 8,3 procent. Man skal ikke være søvnekspert for at kunne regne ud, at det er en kritisk udvikling, som bør tages alvorligt.

En ny og ergonomisk seng kan ofte gøre underværker
En forkert seng kan ikke alene forværre dine evt. rygproblemer, men også ødelægge din søvn. Dårlig søvn forårsager glemsomhed, dårlig koncentrationsevne og ikke mindst stress. Det er alvorlige helbredsproblemer, som man lettest forebygger eller behandler ved at investere i sin søvn.

Dårlige senge hører til blandt de største syndere, når det kommer til søvnproblemer, hvorfor man ikke bør stille sig tilfreds med en ukomfortabel seng. Sengen er uden tvivl det møbel, som vi opholder os mest i, hvorfor det også er det møbel, som man bør investere mest i. Leder du efter en ny og ergonomisk seng, så kan du med fordel kigge på det store udvalg af senge her. Foruden sengen kan det også være effektivt at udskifte sin pude, dyne og sengetøj.

Søvnterapi kan også være vejen frem
Der findes mindst et godt alternativ til sovemedicin – nemlig søvnterapi.

Om man tror på terapi eller ej, så bør man give søvnterapi en chance, da det måske er lige dét, der skal til for, at man får sin gode nattesøvn tilbage. Udfordringen ved at indtage sovemedicin er, at det ikke løser problemet, men kun behandler symptomerne.

Den psykologiske behandling i form af søvnterapi retter sig - i modsætning til sovemedicin -mod årsagerne til søvnproblemet og er derfor en meget bedre langsigtet løsning. Ønsker du at vide mere om behandlingsmulighederne, bør du rette henvendelse til din praktiserende læge.

Af andre typer af behandlinger mod søvnproblemer og stress kan nævnes massage, akupunktur og hypnose.


Mest læste