Mandagens leder: Hvorfor er lunten så kort på landevejen?
Foto: Berit Hvassum

16. APR 2018 • 14:07 • AF CHEFREDAKTØR SØREN CHRISTENSEN

Mandagens leder: Hvorfor er lunten så kort på landevejen?

Lederen i Bornholms Tidende er til hverdag forbeholdt avisens abonnenter. I dag har vi valgt at lægge den gratis ud. God læselyst.

Foråret er over os, og du har sikkert bemærket det:

Cykelmotionisterne er tilbage på landevejene. På deres dyre cykler og i deres stramme trikot.
Bare tanken kan få mange bilister op i det røde felt, og de første sammenstød er allerede i gang derude på asfalten.

Læste for eksempel, at en håndfuld cykelryttere fra en lokal cykelklub ved Hostebro forleden måtte en tur i grøften efter mødet med en modkørende bilist:

- Han bliver ved med at køre over mod os, og presser os ud i rabatten med det resultat, at jeg styrter og må en tur på skadestuen med hudafskrabninger, fortæller en af klubbens medlemmer til Danmarks Radio.

I samme indslag opfordrer den lokale politichef til forsoning: Synk spyttet og vis hensyn, lyder rådet.

Jeg undrer mig over, at lunten er så kort, og jeg konstaterer, at det ikke kun er en kamp imellem bilister og motionister.

I København oplever skraldemændene, at bilister både giver "fuck-fingeren" og råber skældsord, fordi skraldemændene fylder på vejene.

På landevejene er vejen til hornet og til langemanden bare ikke særlig lang.

Hvorfor er vi blevet så sure? Er vi blevet for stressede i hverdagen?

I forhold til "kampen" mellem cykelryttere og bilister, så er det altså et særligt dansk fænomen, det må man bare konstatere.

I lande som Spanien, Frankrig, Italien og især Belgien har man en helt andet cykelkultur.

Og det er måske i virkeligheden en forkert formulering, for i Danmark har man slet ikke en cykelkultur.

Jo, den cykelkultur, der handler om cykelstier i storbyerne for de, der cykler på arbejde.

Men mødet med cykelryttere i trikot, er åbenbart mere end mange danskere kan klare:

De "fylder for meget" og "tror de kører Tour de France"...

Sådan gør man grin og latterliggør cykelryttere i Danmark.

I Belgien og Frankrig hylder man derimod de mennesker, der sætter sig op på en racercykel og begiver sig ud i landskabet.

På Mallorca har endda man oparbejdet en industri med cykelsporten som omdrejningspunkt.

Europæere - og særligt mange danskere - valfarter til Mallorca for at cykle, og befolkningen omfavner fænomenet.

Fordi de ved, at det er penge lige ned i lommen, at gæsterne føler sig velkomne.

Jeg drømmer om, at Bornholm kan gøre det samme.

Vi har potentialet på grund af et helt unikt cykel-terræn.

I næste måned vil over 1.000 cykelryttere deltage i bjergløbet i omkring Gudhjem, og de må da gerne komme igen.

Og forhåbentlig opleve, at her på Bornholm er lunten ikke så kort.

Her tager vi hensyn og hylder de mennesker, der gør en indsats for sig selv og for folkesundheden.

SENESTE NYHEDER

24. FEB 2019 • 07:01
Siloer på vej til Munkegård
23. FEB 2019 • 13:08 FOR ABONNENTER
Ny 30-årig kontrakt: De vil åbne et kraftcenter i Nexø

MEST LÆSTE BORNHOLM

22. FEB 2019 • 10:40
Legekæden kommer til Nexø
23. FEB 2019 • 08:25
Nye ejere på Lyngholt Camping
22. FEB 2019 • 19:17
Bådebyggere med røde tal
22. FEB 2019 • 12:10
Nyt opgør på vej i 3F Bornholm

Mest læste

22. FEB 2019 • 14:18 FOR ABONNENTER

DBU-formand klar til genvalg i 2020

21. FEB 2019 • 22:45SPORT

Guldnål til Aarsballe-leder

21. FEB 2019 • 13:18SPORT

Pengeregn over idrætten