Sengen kan gøre os gamle før tid

SPONSORERET AF FORBRUGSGUIDEN.DK

Sengen kan gøre os gamle før tid

Vi tilbringer cirka 1/3 af livet i sengen. Men den nyeste søvnforskning viser, at det ikke er ligegyldigt, hvor længe vi sover og hvordan vi ligger i sengen. Sover du for dårligt, bliver du ikke frisk nok og øger risikoen for demens. Og sover du for blødt, risikerer du at blive for tyk. Derfor er det ekstremt vigtigt, at du finder en seng, der passer præcist til dig.

Sengen er vores bedste ven og vores værste fjende. For sover vi for lidt eller for meget eller ligger vi forkert eller for blødt, øges risikoen for, at vi udvikler både demens, diabetes-2, får problemer med ryggen og bliver for tykke – samt øger risikoen for en masse andre livstilssygdomme.

Sov mellem 7 og 8 timer hver nat
Vigtigst af alt er det at få mellem 7 og 8 timers søvn hver nat. Får du mindre end 7 timer, får du dels ikke nok ud af dagen og dels øges chancerne for, at du udvikler nogle af de føromtalte livsstilssygdomme og får et dårligere immunforsvar.

Sover du mere end 8 timer hver nat, kan det også have skadelig indvirkning på vores helbred og psyke. Så det handler om at få mellem 7 og 8 timers søvn hver nat. Men det er vigtigt at huske på, at mennesker er forskellige og nogle har brug for mere søvn end andre.

Hav faste sengetider og undgå skærmlys
Det er også vigtigt, at du har faste sengetider. Så får du lettere ved at sove. Gå i seng hver aften på samme tid og stå op samme tid næste morgen, derved opbygger du en bedre søvnrytme.

Undgå også at bruge mobil, tablet, computer og fjernsyn, en times tid før du skal i seng. Det blå lys ødelægger dit indre ur, så du får sværere ved at falde i søvn.

Lig på siden og på en madras, der passer til din vægt
Når det handler om liggepositionen i sengen, viser dansk søvnforskning, at du skal sove på siden. Derved får den ”rensevæske”, der frigives i hjernen, når vi falder i søvn, lettere ved at komme rundt og rense dagens opmagasinerede giftstoffer ud fra hjernecellerne.

Sørg også for, at finde en madras, der passer præcist til din vægt. Alt for mange vælger en for blød madras – og det kan faktisk føre til, at vi både sover for dårligt, får rygproblemer og tager på i vægt.

Så vær grundig, når du skal vælge seng og vælg helst en sengetype, der har mange indstillingsmuligheder. Et godt eksempel kan være en elevationsseng. På Forbrugsguiden.dk kan du finde en stor guide om elevationssenge, hvor du kan lære mere om denne type seng og dens opbygning.


Mest læste