Nyt firma vil ansætte 10-20 medarbejdere på Bornholm
Jobbet kan sagtens være tilsyn med sommerhuse, og der rapporteres altid til ejeren efter tilsynet

20. APR 2017 • 16:19 • AF ANDERS LILJEROTH

Nyt firma vil ansætte 10-20 medarbejdere på Bornholm

Et nystartet firma med navnet Sommerogfritid vil åbne på Bornholm, hvor de satser på at ansætte mellem 10 og 20 medarbejdere.

Virksomheden er ejet af to iværksættere, og har været i gang i snart trekvart år. Konceptet er, at tilbyde alle former for service til have- og husejere, det kan være havevanding, græsklipning eller blot et ugentligt tilsyn af et sommerhus.

Virksomheden har i den forbindelse behov for medarbejdere, der ikke nødvendigvis behøver et fuldtidsjob.

- Som formidler af serviceydelser til hus- og sommerhusejere på Bornholm skal vi bruge omkring 10 – 20 lokale borgere til at servicere kunderne med primært havehjælp, men også med tilsyn af sommerhuse og huse, siger Torben Petersen, der er den ene af de to iværksættere.

- Jobbene er ikke fysisk hårde, og arbejdslængden vil typisk være på 5 – 10 timer om ugen. Helt ideelt til for eksempel personer i den tredje alder. Motivationen skal ligge i det, at blive en del af en social sammenhæng, og det at have noget at stå op til, og virke for. At man så også tjener en pæn skilling ved det, gør jo kun det hele meget sjovere, lyder det fra Torben Petersen.

Nogle er hårdt ramt
Virksomheden ønsker, at der skal være plads til alle på arbejdsmarkedet, blot man har den rigtige indstilling til service og omhyggelighed. Ejerne af virksomheden mener, at selvom arbejdsløsheden på Bornholm er for nedadgående, er der stadig alt for mange, der ikke kan få et job, selvom de gerne vil have det.

Specielt personer på overførselsindkomster er hårdt ramt, og udsigterne til beskæftigelse er alt andet end lyse, skriver firmaet i en pressemeddelelse.

- Vi skeler hverken til alder, status eller etnicitet – kun om personerne kan optræde som gode ambassadører og hjælpere via udstrakt service og omhyggeligt arbejde, forklarer Torben Petersen.

Landsdækkende service
Hvorfor vil I gerne åbne en afdeling på Bornholm?
- Vores primære målgruppe er sommerhuse. Så vi vil gerne være tilstede de steder i Danmark, hvor der er mange af dem. Og det er der på Bornholm, fortæller Jesper Von Haven, der er den anden del af duoen bag virksomheden.

- Vi har vores kontor i Asnæs, og derfra formidler vi lokalt arbejde til lokal arbejdskraft. Så igennem vores hjælpere der er tilstede, er vores virksomhed tilstede i området. Derfor bygger vi hjemmesidestrukturen op på den måde, at hele landet er dækket, forklarer han.

- Tal viser, at kun 22 procent af sommerhusejerne bor i den kommune hvor sommerhuset ligger, siger Jesper Von Haven.

Det handler for virksomheden altså både om at servicere sommerhusejere i så mange områder som muligt, men også om, at skaffe arbejde til personer der ellers vil have svært ved at finde et job.

Alle kan være med
Man skal hverken være gartner eller tømrer for at få et job hos Sommerogfritid, eller en "Hjælperaftale", som virksomheden kalder det.

- Der er tale om lettere fysisk arbejde, så alt hvad du behøver er lidt generel haveerfaring, og så skal du af sikkerhedshensyn have en ren straffeattest, fortæller Jesper Von Haven.

Rapport til kunden
De to iværksættere har valgt at nøgleordene for deres nye virksomhed skal være troværdighed, tryghed og nemhed. Og derfor skal en medarbejder hos Sommerogfritid altid dokumentere sit arbejde, efter det er udført. Det sker ved at tage nogle billeder af det udførte, for eksempel af græsplænen der er slået, eller af blomsterkrukkerne der er vandet, og sende billederne til kunden.

– På den måde kan kunden være tryg ved, at der er en der passer på hus og have, også selvom de bor et helt andet sted i landet, forklarer Jesper Von Haven.

Rapporteringen foregår via et særligt system, som iværksætterne har videreudviklet på.

Man kan tilbyde sin hjælp, eller bede om at få et arbejde udført, på virksomhedens hjemmeside.


SENESTE NYHEDER

MEST LÆSTE BORNHOLM


Mest læste