Nyt initiativ skal sælge Bornholm – se reklamefilmen her
Foto: Jens-Erik Larsen

17. MAR 2017 • 13:06 • AF ANDERS LILJEROTH

Nyt initiativ skal sælge Bornholm – se reklamefilmen her

Under temaet "Det nye Bornholm" forsøger en gruppe af initiativtagere nu at trække flere turister til øen. Det sker gennem en oplevelsestur med fokus på udvikling, underholdning, historie og fremsyn.

Initiativet kommer fra virksomhederne bag Oplevelsesnetværk Bornholm, der er et samarbejde iværksat af Invio i samarbejde med Bornholms Vækstforum for at få oplevelsesvirksomheder til at samarbejde innovativt på tværs – og dermed yderligere øge muligheden for flere gæster i ydersæsonen.

Georg Julin, der er ansat som projektleder af Invio under videnskabsministeriet, har til opgave at føre institutioner og virksomheder sammen, hvor målet er, at en vækst skal skabe ekstra arbejdspladser og på sigt flere skatteindtægter. Og det er på den måde, at Oplevelsesnetværk Bornholm er opstået.

Georg Julin er da også primus motor i det nye tiltag, som er en bustur rundt på Bornholm, hvor han selv vil agere guide. Og lige netop den metode, er tidligere brugt med god effekt.

– Det var den samme metode, jeg benyttede mig af, da jeg for en del år siden begyndte med arbejdet omkring Gourmet Bornholm. Vi satte vidt forskellige fødevareproducenter sammen og koblede dem senere med turistbranchen. Og det kom der rigtig meget ud af, fortæller Georg Julin.

En tur fyldt med oplevelser
Turen til Bornholm, der foregår mandag til onsdag den 15. til 17 maj, bliver kørt af Egons Rejsebureau, og for gæsterne er det muligt at stå på bussen flere steder på Sjælland, blandt andet i Korsør, Slagelse og Sorø.

På turen vil gæsterne så møde et Bornholm, som normalt ikke er det, man ser, når man besøger øen, blandt andet guidede ture i Brændesgårdshaven, Bornholms Tekniske Samling og Bornholmertårnet. De skal besøge travbanen i Almindingen, spille golf i Rø og spise bornholmsk taffel på Restaurant Stenby Mølle.

– Stederne, der skal besøges er baseret, på netværkets oplevelsesvirksomheder, men der er naturligvis også tid til "overraskelser" andre steder på ruten, og til sidst er vi inviteret af Klaus Vesløv hos Bornholms Energi og Forsyning til at høre om den industrielle, unikke udvikling på Bornholm, så gæsterne får et solidt indtryk af dagens Bornholm, siger Georg Julin.

Hvad er formålet med sådan en bustur?
– Der er flere, men et af dem er at få mange af de 25 procent af Danmarks befolkning, der er over 60 år gamle, til at opleve nye og gamle sider af Bornholm og forhåbentlig videregive og anbefale oplevelserne til både børn og børnebørn. De skal opleve, at Bornholm i disse år er i en rivende udvikling, både tilflyttermæssigt og industrielt, forklarer Georg Julin.

Prisen for hele turen, inklusive bus, færge, to overnatninger, mad og entrébesøg, er sat til 3.719 kroner. Og den lidt skæve pris kalder Georg Julin en realpris.

– Prisen er sat efter præcis, hvad det koster. Hvis stederne skal give rabatter på oplevelserne, er der ikke nogen idé med det. Derfor er virksomhederne blevet bedt om at oplyse den korrekte pris for, hvad et besøg hos dem koster. De beløb har vi lagt sammen og er kommet frem til prisen for turen, siger han.

Hvilken forventning har gruppen til denne rejse?
– Det er helt klart en testtur, der skal gennemanalyseres bagefter. Vi vil undervejs iagttage gæsternes interesse i det, de ser og oplever, og forventningen er, at vi bliver langt klogere på det udbud, de enkelte oplevelsessteder har i forhold til den traditionelle efterspørgsel fra gæsterne.

Og bliver turen en succes, så bliver den helt sikkert gentaget, siger Georg Julin.
– Skulle der melde sig tre eller fire gange så mange deltagere, som der er plads til, udbydes der tre eller fire datoer mere. Det vigtigste er, at den erfaring, der kommer ud af denne tur, skal deles med resten af Bornholm, så alle kan drage nytte af læringen.

Se reklamefilm for turen her:






SENESTE NYHEDER

MEST LÆSTE BORNHOLM


Mest læste