Et festfyrværkeri af kulturtilbud
Afslutning af kulturugen på havnen i Nexø søndag den 20. september. Foto: Anders Liljeroth

26. SEP 2015 • 10:07UGENS SUCCES • AF TORBEN ØSTERGAARD MØLLER

Et festfyrværkeri af kulturtilbud

Bornholms Kulturuge bød på sansninger i alle afskygninger.

Vi har ikke glemt, at Ugens Succes sidste lørdag var Skulpturnexø, og vi har heller ikke overset, at den udendørs skulpturudstilling er en del af Bornholms Kulturuge.

Men at vi har betegnet denne delmængde af kulturugen som en succes, skal ikke afholde os fra at tildele også hele den tilbagevendende begivenhed med de mange arrangementer af allehånde art stemplet "Ugens Succes".

Som det er fremgået af Bornholms Tidende, har der været knald på under hele kulturugen, som i år blev gennemført under temaet "Sans". Og ugen som sådan har da også været under stadig udvikling siden sin start i 2001.

En af de mere prosaiske begrundelser for at opfinde en bornholmsk kulturuge var, at det gælder om at have nogle gode tilbud også uden for sæsonen – for dermed at lempe nogle flere uger ind i sæsonen, kan man sige. Rederiet Færgen oplyser i den anledning, at der sidste år var godt 1.500 rejsende til kulturugen. Et tal, rederiet forventer bliver højere i år.
Ugen har efterhånden fået fire faste indslag, fire fyrtårne, som formanden for dens bestyrelse, Ole Ligaard, gerne kalder det.

Læs mere i Bornholms Tidende lørdag.


Mest læste