14. FEB 2012 • 15:00SYNSPUNKT • AF FREDDIE OTTENHEIM, LISTED

Rønne vil få en langt mere ydmyg placering i det bornholmske samfund: Fjern centraliseringen: Byg en tunnel

Den bornholmske centralisering - med samling af alle øens levedygtige faciliteter udi Rønne - svæver ikke længere som en risiko i luften.

Rådhusets placering i Rønne er den sidste brik frem til den lodrette kendsgerning, at Bornholm i dag er blevet en ø uden demokratisk balance.
Lokalpolitikerne behøver ikke sende os flere løgne og tågesnak - om at de også vil se på den slags sager ud fra en demokratisk synsvinkel. Ordet løftebrud er blevet også en bornholmsk sportsgren (hvis det da ikke har været det hele tiden). Vi kan omskrive Admiralens Vise således:

»Flyt aldrig fra Rønne
- lad de andre flytte
her får du alt - i sus og dus
som kommunen vil beskytte«

Forskelsbehandling blandt øens borgere er evident, og til os, der bor i udkants-Bornholm, fremstår realiteterne klart og tydeligt: Der er ikke mere at slås for, vi har tabt kampen for et anstændigt liv og virke uden for Rønne, fordi vi mister alle vore støttefaciliteter, og vi vil fortsat blive underkendt, uanset vi måtte vælges ind i øens »demokratiske« organer. Tilbage til os er blot placeringen som - Bornholms nyttige idioter.
Netop i en sådan situation vil det give rigtig god mening at bygge en tunnel mellem Bornholm og Sverige. Også selv om jeg personligt er imod en sådan (pest eller kolera?). For hvad vil der ske, hvis der kommer en tunnel? Jo, Rønne vil miste sit monopol på stort set alt - og visne...
Det begynder allerede i samme sekund, tunnellen åbnes for trafik. Præcis på denne dag vil Rønne miste først sin status som øens trafikknudepunkt! Katamaranen har sejlet sin sidste tur, terminalen på havnen er gabende tom, og de flere gange daglige kaskader af rejsende, der vælter op igennem byen - og besøger de handlende - kommer ikke mere!
Butikkerne vil gå glip af tusinder af strøgkunder, der lige skal have de sidste varer med hjem, inden de farer videre ud på øen. Og selvfølgelig vil det være absurd at forestille sig, at bussernes udgangspunkt fortsat bliver fra færgeterminalen på havnen, når der ikke mere kommer færger og mennesker ad den vej.
Det næste bliver, at al varelevering ud til øen nu ikke længere udgår fra Rønne. Nej, varedistribution til hele øen vil ske direkte ud fra tunnellens munding på Nordlandet. Herfra sendes varerne direkte til Allinge, Gudhjem, Nexø og Aakirkeby og selvfølgelig til - Rønne.
Der er vel ingen, der tror på, at transportsektoren først vil køre alle varerne fra tunnellen til Rønne - for derefter at køre dem tilbage til Allinge, Gudhjem, Hasle osv.? Hallo! En kørt kilometer med en bemandet lastbil koster - afhængig af størrelse, brændstofforbrug og afskrivninger - et sted mellem 15 og 20 kr. Og med de priser kører man ikke først en stor omvej til Rønne - bare fordi man »plejer« at køre ud herfra.
Nej, alle transport- og distributionscentre etablerer sig ved mundingen af tunnellen - og andre, tilstødende erhvervsgrene følger trop. Rønne vil dag for dag miste virksomheder, penge, omsætning - og visne...
Og med virksomhederne flytter også medarbejdere ud af byen, for de vil bo i nærheden af der, hvor det sker. Huspriserne i Rønne vil rasle ned - og huse vil stå tomme. Rønne er pludselig blevet til udkants-Bornholm. Tunnellen vil ramme Rønne som en klaphammer!
Omvendt vil strækningen mellem Hasle og Allinge-Sandvig opleve et gigantisk opsving - med nye boliger, der skyder op, mange nye forretninger og arbejdspladser.
Kun fantasien sætter grænser for, hvad Nordlandet kan få ud af tunnellen. Rønne vil få en langt mere ydmyg placering i det bornholmske samfund - og blive en mere jævnbyrdig konkurrent til øens andre byer. Og lige netop dét vil måske skabe bedre balance - og især et bedre demokrati - her på øen.


Mest læste